MURMANSK CHARTER

Igår bar det alltså iväg på första chartern för min del till Murmansk och det var verkligen en upplevelse på alla sätt och vis. Resmålet kan kännas udda och det gör det för mig fortfarande men det är fiske som gäller för de passagerare som har betalat för vad jag har hört väldigt dyra resa. Har inte riktigt blivit klok på vad för fisk de fångar men tydligen ska det vara bra att fiska just i området men fisken slängs tillbaka i vattnet efter fångst konstigt nog. Tur är väl kanske det så man slapp fisklukt i kabinen! Helikoptrar stod och väntade på de inkommande passagerarna för vidare transport medan det var tvärtom för de avgående passagerarna.

Tyvärr var inte vädret det bästa och ett molntäcke var ständigt under eller omkring oss under nästintill hela flygningen. Man fick inte se alltför mycket av det ryska landskapet eller omgivningarna kring Murmansk men jag hann i alla fall se att det bestod av skog, skog och åter skog. Murmansk stad låg en bit ifrån flygplatsen och denna fick man överblick av efter start men inte alltför lång tid för upp i molnen kom vi relativt snabbt. Det blev inte alltför många bilder tyvärr men de får komma tillsammans med vad som hände på flygningen i övrigt i ett senare inlägg i veckan som kommer.

 

Medvind på vägen dit och flygtid på 2 h 45 min medan det på hemvägen blev 3 h 15 min, det är en bit som ni ser!



Kommentarer
Postat av: Niklas Åhman

Stog det några schyssta plan inne då? :D

Typ Tu134??



Flög förresten jumpseat på en Fokker 100 nu i veckan, var väldigt kul. Den är ju ganska lik F50 där framme iaf? :)



mvh

Niklas

2010-07-11 @ 17:11:31
Postat av: jan häggström

hej hbg-are

jag har oxså varit i murmansk, o då va de flygrevyn som chartrade en sas dc-9, o vi åkte dit för att titta på vrak från andra världkriget o där låg dom som inget hänt på 50 år,permafrosten vet du.



ha en god semester

hälsn. janne

2010-07-13 @ 10:17:54
Postat av: Alex

Niklas,

Var faktiskt inte så många ryska plan där, bara en Tu134 och en An24. Ja relativt lik i cockpit är den såg jag, grymt med jumpseat! :)



Jan,

Då är vi två nu då, verkligen udda destination. Kan tänka mig det, blev bara ett kort stopp för egen del men får väl se om det blir ett längre i framtiden, vem vet. Detsamma!

2010-07-14 @ 14:07:44
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0