VBY-ARN-KSD-ARN-VBY

Sitter just nu i lobbyn på hotellet med en kopp kaffe och försöker smälta dagens händelser samtidigt som man försöker få ner några intressanta rader här på bloggen. Följande har hänt, dagen började med uppstigning 04.30 för att med god marginal vara färdigklädd till taxin som hämtade vid 05.20. Några minuter senare var man på flygplatsen och förberedde väderunderlaget inför flygningen. Linetraining-kapten för dagen och resten av veckan är Björn Söderqvist som jag även hade under studsarna på Visby under mellandagarna.

Klockan 06.40 var det avgångstid men någon minut sena blev vi innan jag lyfte Fokkern upp mot soluppgången. Solen orkade dock inte upp helt längs den korta flygningen till Arlanda men den hann i vart fall färga hela himlen i öster röd, hur vackert som helst! Trots den tidiga morgontimmen var det lugnt på Arlanda och vi fick ganska omgående direktklarering till bana 26 vilken jag landade på några minuter senare. Efter intaxning till terminal 3 var det dags att byta plan för vår nästa flight mot Karlstad.

En ny Pre Flight Inspection av kapten och en Flight Deck Preparation av mig gjorde att vi bara några minuter senare hade passagerare bakom oss igen. Det är rätt bra tempo och man måste ha framförhållning med det mesta för att kunna avgå i tid som ni märker. Nu var det dags för Björn att flyga och jag agerade PNF, det vill säga bistod Björn med det han vill att jag ska göra under flygningen samt att jag har hand om radiokontakten med flygtrafikledningen. PNF's uppgift är också att briefa passagerarna innan det är dags för landning genom ett PA, står för Public Announcement. Det var debut för egen del idag vad gäller PA men det gick bra hoppas jag. Man berättar i regel om vädret samt den beräknade ankomsttiden på destinationen. Det var molnigt i Karlstad men inte alltför tjocka så vi bröt igenom ganska omgående på inflygningen. Björn gjorde en riktigt fin och mjuk landning, rutin till tusen! Väl på marken kom en annan Skyways Fokker 50 intaxande från Köpenhamn och ställde sig bredvid. Flygningen till Karlstad gick väl snabbt och vi landade en bra bit innan tidtabell vilket lugnade förberedelserna en aning till turen tillbaka till Arlanda.



Översiktskartan på Karlstad flygplats, här står allt matnyttigt som man behöver veta.



Det är en myt att solen alltid lyser i Karlstad om man nu inte syftar på den här skapelsen.

Min tur igen då med andra ord och från Karlstad följde vi en SID, Standard Instrument Departure, för att ansluta till en luftled på vägen till Arlanda. Vi hann dock inte så långt på denna innan vi fick direkt mot ELTOK, vilket är en punkt som påbörjar en STAR, Standard Terminal Arrival Route, till Arlanda. Vi fick en aning bråttom att sjunka här och hade hög hastighet in på final på grund av att vi blev radarledda den sista biten med ett par "genvägar" som vi inte räknat med. Sånt här händer ganska ofta så det gäller att vara förberedd på det mesta i vart fall trots att man varit klarerad något annat från början.

Stoppet på Arlanda var betydligt längre denna gång innan det var dags för sista flygningen för dagen tillbaka till Visby igen. Vi hann att lämna kärran ett tag och utföra några ärenden på Arlanda samt besöka kontoret en snabb sväng. Även den sista sträckan fick jag flyga och vi blev klarerade som man brukar när man flyger turboprop på Arlanda, nämligen genom att stiga till en höjd på 3000 fot men innan dess har man fått en kurs som man svänger ganska omgående till efter rotation för att göra plats bakom till de något snabbare jetplanen. Solen rakt i ansiktet på vägen till Visby så det var bara att ta upp solglasögonen. Vädret på Visby var betydligt bättre än på fastlandet och vi fick klart Visual Approach till bana 21, vilket innebär att man lägger upp inflygningen själv på det sätt som önskas inom vissa ramar givetvis. Jag kopplade ur autopiloten en bra bit ut och handjagade helt enkelt den sista biten av inflygningen, det är mer omständigt att göra detta med autopilot...tro det eller ej! Tyckte det gick väldigt bra med inflygningen som jag gjorde mestadels med hjälp av PAPI:n, ni vet de där vita och röda lamporna sidan om banan som jag berättat tidigare om på bloggen. Två röda och två vita betyder att man ligger rätt på glidbanan ner mot banan! Blev ett riktigt långt inlägg idag också märker jag men det lär det nog bli de här dagarna, känns som man har mycket att berätta. Nu lite bilder givetvis!



Dagens besättning flygvärdinnan Åsa, kapten Björn och Fokkern SE-LIR!



Den gigantiska Pratt & Whitney motorn, hur mäktig som helst speciellt nu med den röda lacken!





Dagens Gotlandsbild:



Iskallt och grått i Visby men det kan ge en häftig effekt vilket jag tycker denna bilden visar, notera islagret på stenarna!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Riktigt bra inlägg, alltid lika kul att läsa om dina upplevelser.

Keep up the good work!

2010-01-26 @ 18:54:47
Postat av: Alex

Funderade en aning om det blev för mycket att läsa, men det var ju bra att du tycker det. Då kör jag vidare på detta stuket den här veckan med de fortsatta flygningarna.

2010-01-26 @ 20:24:14
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Dina inlägg kan aldrig bli för långa.Alltid intressant att läsa denna fina blogg.



Maffig bild på motorn! :)

2010-01-26 @ 21:52:42
Postat av: Fredrik

Spännande blogg du har! Roligt att du flög till min hemstad Karlstad idag :) Vill själv bli pilot efter jag har gått ut gymnasiet. Har en fråga till dig, hur kunnig om flyg var du när du sökte in till TFHS? Alltså om hur man flyger, instrument och sånt... Ha det gött och lycka till med flygningarna! :)

2010-01-26 @ 22:17:30
Postat av: Kenneth G

Två nålar till på kartan! Nu måste du nog börja med trådarna ;-)

Sådana här bra beskrivande inlägg kan aldrig bli för långa. Oavsett längd, läser jag dem alltid ändå.

2010-01-26 @ 23:31:21
Postat av: Renas

Riktigt bra läsning det här får man säga ännu en gång, plus att du var i min hemstad :) Tror jag håller med dig när du säger att det är en myt att solen alltid lyser i Karlstad!



Och man märker inte att dina inlägg är långa eftersom det är så intressant att läsa! :)



Keept it up!

//Hälsningar från Karlstad!

2010-01-27 @ 02:23:09
Postat av: Alex

Conny,

Härligt att höra, kommer säkert komma många bilder på motorn framöver i alla möjliga ljusförhållanden.



Fredrik,

Jag kan inte påstå att jag hade jättestor kunskap om hur man flyger, hur instrumenten fungerar etc. innan jag började på TFHS, men jag hade antagligen en aning mer än många av mina klasskamrater i och med jag alltid varit intresserad av flyg. Flygbranschen i allmänhet, såsom flygplanstyper och bolag, linjer med mera har jag riktigt bra koll och har alltid haft.....mycket på grund av mitt fotointresse. Lycka till själv med pilotdrömmen!



Kenneth G,

Ja några nya igår och fler lär det bli under veckan, får börja kolla på tråd kanske. Bra du gillar inläggen!



Renas,

Ja det verkar vara en myt hehe! Ibland kan ju långa inlägg göra en blogg ointressant men det är ju bra jag lyckas fånga läsaren! Tackar så mycket!



2010-01-27 @ 16:11:32
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0