CB-AKTIVITET, TURBULENS OCH BLIXTNEDSLAG!

Ostadig period nu vädermässigt vilket vi under första sträckan till Jönköping igår fick erfara, rejält med Cb-aktivitet (Cumulonimbus) och nästintill enbart rött på väderradarn. Rött område på väderradarn betyder att inuti molnet är nederbörden kraftig och intensiv vilket ger upphov till starka upp och ner rörelser. Stigprestandan var inte den bästa och från och till var vi även på väg neråt vilket man tydligt kunde se på attitydindikatorn på EFIS-skärmen. Till slut kom vi ut ur molnen och kunde fortsätta upp till FL180, men det tog sin tid som sagt och det blev att hålla passagerarna fastspända och sluta med kaffeserveringen. 

Än värre var det för en Thomas Cook Airbus A330 som måste ha startat ett kort tag efter oss, planet fick nämligen pushback när vi taxade förbi till start men stod åter på marken när vi ankom från Jönköping igen två timmar senare. Jag reagerade faktiskt på detta men svaret fick jag när jag läste på nätet nu inatt. Planet hade nämligen blivit träffat av blixten inte bara en gång utan två innan det återvände för landning. Kapten fick deklarera ett nödläge och då måste även räddningstjänsten stått redo längs med banan vid landning. Allt slutade väl som tur var men naturens krafter är enorma och det ska man verkligen ha respekt för!

Länk från Helsingborgs Dagblad om händelsen:
http://hd.se/inrikes/2010/08/17/varningslarm-pa-arlanda-slutade/



Thomas Cook Airbus A330 med plats för över 400 passagerare!

Kommentarer
Postat av: micke

Det var ingen av dina vänner? ;)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-plan-jagade-charterplan-1.1155915

2010-08-19 @ 08:02:50
URL: http://www.flickr.com/photos/46086444@N02/
Postat av: Alex

Micke,

Vi snackade faktiskt om det hela igår här i lägenheten i Märsta men det var inte någon av dem. Hehe!

2010-08-19 @ 08:55:14
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0