PASSIV MED DAT

Igårkväll var det dags att ta sig ner till Halmstad för att flyga två tur/returer Halmstad-Bromma nu idag på morgonen och förmiddagen. Fokkern flyger nu enbart till Bromma från Halmstad bortsett från den sena avgången till Arlanda som den fortfarande ansvarar för, annars är det Danish Air Transports ATR 72 som gäller nuförtiden och det var även denna jag fick flyga passivt ner med i söndagskväll. Första gången jag flög ATR så nu har man ytterligare en turboprop-maskin som man kan bocka av i listan. Kan väl inte säga mycket annat att det var en ganska lugn och skön flygning med verkligen fint sensommarväder. ATR:en var dock betydligt bullrigare än vad jag upplever att Fokkern är men å andra sidan valde jag själv att sitta precis vid motorn. Man får helt enkelt bäst "inflight"-foton då och det passade man givetvis på att ta några. Solnedgång på inflygningen till Halmstad gjorde inte saken sämre heller.

 

DAT ATR 72 under inflygningen till Halmstad bana 19, hyfsat ljus!


Kommentarer
Postat av: Sven

Intressant att du upplevde den som bullrigare än Fokkern. De gånger jag åkt ATR har jag tänkt precis tvärt om. Kanske har du helt enkelt vant dig vid Fookerljudet så mycket att du omedvetet filtrerar bort det =) (eller så har jag helt enkelt fel).

2010-08-24 @ 05:48:54
URL: http://svenw.wordpress.com
Postat av: Alex

Sven,

Det beror nog vilken version vi har flugit med som antagligen varit olika. Svaret på varför tror jag att jag har och det tänkte jag ge i ett kommande inlägg. Kanske alla redan i dagens...

2010-08-24 @ 07:23:19
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: micke

du funderar inte på att bevaka detta:

http://feber.se/pryl/art/185980/superjumbon_till_sverige/

2010-08-24 @ 15:17:51
URL: http://www.flickr.com/photos/46086444@N02/
Postat av: Johan

Såg på din bild ute till höger att du kör med David Clark?

Använder du ANR headset i Fokkern? Eller det kanske är headset som är installerade i resp kärra?

2010-08-24 @ 23:19:55
Postat av: Alex

Micke,

Självklart ska jag göra det, tror till och med att jag är ledig från flygning den dagen. Sedan så spelar det ju ingen roll var man får den, CPH eller ARN, beror på var jag är för tillfället.



Johan,

Jag använder som finns i Fokkern helt enkelt, har inga egna än så länge. Hörselskydd ska jag se till att fixa så småningom även om Fokkern inte är så högljudd i cockpit kan det nog det vara rätt bra idé.

2010-08-26 @ 10:48:30
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0