INLÄMNINGSUPPGIFT I AVIATION MANAGEMENT

Helt ledig i Karlstad igår framtill incheck 14.55 för en enkeltur till Stockholm stod det på rostern vilket var tänkt att spenderas på en inlämningsuppgift i Aviation Management. Det var vad jag trodde men det blev snabba ändringar när OP ringde 12.30 och frågade om jag snabbt kunde ta mig ut till flygplatsen för att flyga aktivt redan 13.10. Det blev bara till att slänga ner sakerna i väskan och snabbt på med uniformen för bara taxiresan ut till flygplatsen tar 20 minuter. 13.05 satt jag i maskinen och läste checklista i alla fall och några minuter senare var vi på väg mot Arlanda. Tack vare denna schema-ändring fick jag två bonusleggar då jag även fick flyga tillbaka aktivt och även den sedan tidigare inplanerade 15.40 avgången. En aning stressigt innan väl satt i planet men sen flöt allt på riktigt bra med tre leggar på mindre än fyra timmar!

Det gick väl inte riktigt som planerat med inlämningsuppgiften för den är ännu inte klar vilket var mitt mål igår men man kan inte tacka nej till två extra leggar. Idag är jag ledig och sittandes i Märsta och det är inte direkt något fotoväder idag ändå så uppgiften lär bli slutförd nu inom det närmaste. Uppgiften gick ut på att mer ingående beskriva ett flygbolag hur det är uppbyggt rent organisatoriskt och hur den flygverksamheten är utformad med tanke på ruttnät och andra kännetecken för just det bolaget i fråga. Svårt att välja var det givetvis men för att få ett bolag som det finns något speciellt att skriva om och som kanske skiljer sig en del från många övriga av storbolagen fann jag ett bra alternativ. Valet föll på Icelandair som tack vare sitt geografiska läge mitt i Atlanten och liten befolkningsmängd fått fokusera på ett utpräglat navsystem i en riktning åt gången mellan Europa och Nordamerika från basen på Keflavik. Bolaget har även varit tvunget att göra snabba förändringar i sin strategi med tanke på de senare årens alla händelser i världen men även den inhemska ekonomiska krisen samt vulkanutbrottet. Bolaget står fortfarande på fötter men det är tack vare att man varit snabba på att göra de förändringar som marknaden har krävt. Nu får det räcka för idag här på bloggen, nu ska inlämningsuppgiften slutföras helt enkelt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0