MORA TUR/RETUR

Idag släppte man allt vad man kan kalla traditionellt plugg såsom kurslitteratur och CBT (cd-rom baserad inlärning) för att se och lära hur det går till i verkligheten. Mora tur och retur från Ängelholm med Golden Air's Saab 2000 stod på schemat tillsammans med en ren TFHS-besättning med Anton från kurs 01:1 och Joakim från 06:1...med andra ord tre olika omgångar TFHS-studenter i cockpit. Planerad avgång var 10.55 och så gott som på klockslaget ställde vi upp på bana 32 på Ängelholm...med "clearance direct Mora" vilket betyder att när vi lyft blev det raka "spåret" mot Mora utan mellanpunkter. Pilot flying på första sträckan var Anton och efter att ha nått V1 och VR steg vi snabbt upp i moln. Molntäcket bröts dock ganska omgående och vi fortsatte stiga till flygnivå 280 (28 000 fot) med skinande sol hela vägen därefter.

Vädret i Mora skulle dock vara sämre med både dålig sikt och snöfall. Vinden låg dock i den banriktning där man har en ILS, ett instrument hjälpmedel vid landning (mer om ILS kommer imorgon då jag varit uppe och övat detsamma här på Ljungbyhed). En annan sak att notera är att Mora är en AFIS flygplats vilket betyder att "flygledaren" inte har befogenheten att klarera en landning utan kan bara rekommendera vad man kan göra. När vi närmade oss banan, dock fortfarande i moln, fick vi upplysning om att banan var fri från trafik vilket betyder att vi kunde landa. Några distanser närmare banan och några fot lägre bröt sedan landningsljusen igenom den annars så helvita utsikten...och vi kunde landa på bana 16 efter en timme i luften.


Airborne från Ängelholm med clearance direct Mora...Anton pilot flying.



På marschhöjd, flygnivå 280.


Approach briefing Mora ILS rwy 16 vilket är det moment då besättningen har genomgång av proceduren för den aktuella inflygningen.



Inflygningen till Mora påbörjas och vi hamnar snabbt i moln igen, viktigt att ha anti-ice systemen på propellrar, motorerna och vingarna igång då.


Runway contact...och banan fri men vi har inte fått landing clearance pga AFIS-tjänsten på Mora flygplats.



Touch down!



Taxar in till terminalen på Mora flygplats.

Trots att vi landade på tid i Mora så verkade inte bussen med passagerarna haft samma tidsuppfattning så det tog ett bra tag innan alla var ombord. Som pricken över i:et ville knappt markpersonalen göra en de-ice/anti-ice trots blötsnö och nollgradigt...till slut blev det gjort i alla fall och vi var klara för avgång till Ängelholm. Det slutade dock med en försening på 35 minuter och lite strul med färdplanerna innan vi kom i luften igen. Väl där så gick det smidigt ner till Ängelholm igen där Joakim nu var pilot flying. På Ängelholm var det molnigt och bana 32 i användning vilket betydde en annan typ av inflygning, NDB, i jämförelse med den vi gjorde i Mora. När vi bröt igenom molnen denna gång hade vi inte banan lika perfekt framifrån oss som på ILS:en utan en aning vänster om oss men detta är helt normalt. Höjden var dock så pass hög fortfarande så det vara bara att malla in sig på finalen och en stund senare stod vi åter på backen i Ängelholm.

Det kommer säkerligen lite fler småreportage här på bloggen om vissa delar som behandlar flygningen idag men just nu är det sängen som kallar samt lite plugg inför morgondagens ILS-pass. Ett stort tack till Joakim men framförallt till dig Anton för en toppendag! Jag gör om det när som helst : )

Kommentarer
Postat av: Conny

Ett mkt bra "reportage" med fina bilder :)

2009-03-23 @ 01:21:05
Postat av: Anton

No worries :-)



Trevligt reportage!



/A

2009-03-23 @ 14:14:36
Postat av: Alex

Bra det uppskattas...kanske kommer fler bilder så småningom från den andra sträckan oxå.



Thanks captain! :)

2009-03-23 @ 21:21:12
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0