CRM - CREW RESOURCE MANAGEMENT

CRM är ett begrepp inom flygbranschen som växte fram hos inte mindre än NASA på sent 70-tal för att förbättra flygsäkerheten. Vad man kom framtill var att merparten av alla flygolyckor kan knytas till den mänskliga faktorn och att huvudorsakerna ofta var brister i kommunikation, ledarkap och beslutsfattande i cockpiten. Det är dock lätt att alltid skylla på den mänskliga faktorn men vad är det egentligen som ligger bakom att vi människor agerar på det sätt som vi gör? Det är det som CRM försöker förklara och belysa.

CRM innebär att man ska utnyttja sina resurser på bästa möjliga sätt och innefattar träning i en mängd olika område som behandlar skicklighet och attityder i ämnen såsom kommunikation, situationsmedvetenhet, problemlösning, beslutsfattande och grupparbete. CRM fokuserar med andra ord inte så djupt på den tekniska biten. Under våra två dagar med CRM har vi just gått igenom dessa område samt diskuterat ett antal flygolyckor. Kursansvarig har inte varit mindre än vår rektor på skolan som för övrigt själv flyger på Skyways och Fokker 50 som kapten.

CRM kurser är ofta förekommande inom flygbolag och det var säkerligen inte den sista kursen man gjort inom detta ämne. Men nu är i alla fall den första gjord och man har fått en betydligt större inblick på hur individer agerar i olika situationer. På måndag blir det stenhård fokusering på Skyways manualverk vilket jag antagligen kommer skriva om i nästa veckas inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0