NON PRECISION DAY

Nordliga vindar och låg molnbas över så gott som hela södra Sverige under vår sex-leggars slinga idag som för övrigt bestått av Jönköping-Arlanda-Visby-Arlanda-Växjö-Arlanda-Jönköping. Det enda stället det inte var låg molnbas på var Arlanda men där finns ju ILS från alla håll och kanter höll jag på att säga till skillnad från ute i landet där det verkligen är en bristvara på de banor med riktning norrut, mer specifikt Visbys bana 03, Växjös bana 01 och Jönköpings bana 01.

Tillräckligt starka vindar för att inte landa i medvind (max 10 knop) på ILS:erna norrifrån och inte heller tillräckligt hög molnbas för visuella inflygningar till banorna söderifrån. Då är det icke precisions-inflygningar som gäller och det var inte igår man gjorde detta! I Visby blev det VOR/DME inflygning till bana 03 med mig som PNF och i Växjö blev det LLZ/DME till bana 01 som PF. Vad är skillnaden mot ILS då? Jo, jag har sagt det många gånger förut men vid icke precisions-inflygningar har man horisontell guidning med hjälp av VOR:en och LLZ:en men den vertikala guidning finns inte utan detta får göras på "känsla" av piloten som manövrerar. Till sin mycket goda hjälp har man här copiloten som sitter och läser upp höjder kontra distanser som finns skrivet på inflygningskortet. DME:n avger distansen och kan avläsas på ett instrument i cockpit. På så vis får man en liten föraning om hur man ligger till på den artificella glidbanan eller vad man ska kalla den. Molnbasen var framförallt väldigt låg i Växjö och nästintill på minimumhöjd vad gäller denna inflygningstyp, men vi fick kontakt med landningsljusen i mörkret och kunde därmed fortsätta.

I Jönköping på sista leggen hade vinden avtagit en aning och var inom gränserna, det vill säga 10 knop så här blev det en medvindslandning på ILS:en bana 19. Under inflygningen och på lite högre höjd var medvinden betydligt starkare än 10 knop och inflygningen gick verkligen snabbt. Det märks framförallt när man har bankontakt och den närmar sig betydligt fortare än vad man är van vid, på marken var det dock mindre än 10 knop som rapporterat av tornet tidigare och att landa då var inga problem direkt. Ännu en lång flygdag till ända och många erfarenheter rikare och det gäller nog inte bara mig, i pilotyrket blir man aldrig fullärd. Tyvärr inga bilder att bjuda på idag och med det sagt får uppsatsen vara klar.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Intressant läsning! Hur kommer det sig att det oftast saknas ILS på banor som pekar norrut?



Mikael :)

2010-09-27 @ 16:06:59
Postat av: Concha

CAVOK i hela Norrland där jag höll till idag (GOT-UME-GOT-LLA-GOT).

2010-09-27 @ 22:25:28
Postat av: Alex

Mikael,

Det är nog så att trafiken framförallt kommer norrifrån (läs: Stockholm) och därför som man framförallt fokuserat på bättre inflygningshjälpmedel till dessa banor. Det är nog den huvudsakliga anledningen skulle jag tro...



Concha,

Lyckost! ;)

2010-09-27 @ 23:08:19
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: TT

Intressant, vet du hur ser det ut på Karlstad flygplats med inflygningshjälpmedel? Vilken bana har ILS?

2010-09-28 @ 00:11:57
Postat av: Alex

TT,

Karlstad skiljer sig från mängden, ILS på båda banorna vilket är perfekt när man kommer från Köpenhamn söderifrån. Fler flygplatser borde verkligen ha ILS på båda håll. Det är ju exempelvis betydligt mer trafik på Visby än Karlstad.

2010-09-28 @ 08:17:49
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: TT

Okej där ser man. Ja det är ju smidigt när det är så. Tack för svar!

2010-09-28 @ 16:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0