CRASH PAD

Kanske inte är ett begrepp som ni hört innan och det hade väl inte jag heller innan man på allvar kom in i flygbranschen. Jag har dock varit medveten hela tiden om att piloter ofta behöver dubbla boende med någon form av övernattningsmöjlighet om man nu inte har en bas väldigt nära hemmet. Stockholm/Arlanda har varit min bas nu det senaste året och efter villan i Upplands Väsby som vi i klassen hade tidigare blev det flytt till en lägenhet i Märsta. Denna delar jag med fyra piloter till, utöver Johannes från klassen är det för övrigt tre TFHS:are till av varierande årgång komiskt nog. Denna lägenheten kan knappast kallas crash pad i min mening för den är rena drömboendet i jämförelse vad vi i klassen såg för några veckor sedan på Aviation Management-kursen.

Ett filmteam hade nämligen dokumenterat ett par regionalpiloters vardag i USA och även varit med hemma i deras crash pad. I en två:a var det så många som 14 sovplatser om inte mer! Snacka om trångt, våningssängarna stod snarare tre än två i höjd och det var inte mycket golvyta utöver det att röra sig på. På en tavla kunde man skriva upp vilken tid man skulle upp och när man bokade duschen. Ganska intressant inslag och samtidigt skrämmande, kan vara värt en titt!

http://www.youtube.com/watch?v=cL3QV5XK4g8


Kommentarer
Postat av: M

Såg den för ett tag sedan. Och det är inte själva lägenheten i sig som är intressant/upprörande, utan hur lägenheten påverkar jobbet de utför. USA:s regionalpiloter är nere i skiten, och Sveriges är på väg dit också... Tyvärr.



Mikael

2010-09-17 @ 08:40:53
Postat av: Lars

Tips om man vill se hela är att följa länken i texten på youtubeklippet.

/Lars

2010-09-18 @ 11:19:41
Postat av: Albin

Yepp, håler med Lars. Mycket bra blogginlägg och film!

2010-09-18 @ 13:24:04
Postat av: Alex

Ja, det är verkligen skrämmande och något som passagerarna inte har en aning om. Tyvärr är Sverige också på väg dit ja!

2010-09-18 @ 14:51:20
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0