AUTOPILOT OFF
Ytterligare ett kvällspass avverkat idag med nästintill fyra nya blocktimmar loggade, uppdelningen idag mellan mig och kapten blev tvärtom jämfört med igår vilket betydde att jag började flyga upp till Arlanda och tillbaka. Hann dock inte knappt upp på FL170 innan det började plinga i cockpit, out of trim varnades det för och då brukar man koppla ur autopiloten och trimma ut krafterna i alla roder och återigen sätta på autopiloten.
Planet var redan uttrimmat så det hela var en aning konstigt, autopiloten på igen i alla fall men återigen plingade till för samma varning. Dessutom fick vi problem med FMS:en som inte kunde ge information varken till autopiloten då givetvis eller flight directorn som man följer om man nu flyger manuellt. Det hela slutade med att jag fick flyga manuellt resten av flygningen på gammalt manéer med kurser som vi fick av flygledarna. Det hade ju varit betydligt lugnare om nu inte autopiloten fungerat ut från Arlanda till en av de mindre flygplatserna men nu var det tvärtom det vill säga in till Arlanda. Under en inflygning till Arlanda händer desto mer och det ska svängas hit och dit, sjunka stegvis och hålla en viss hastighet. Allt detta hände givetvis idag men allt gick väldigt bra och det var kul att få handjaga riktigt ordentligt nästintill en hel flight. Efter landning var det i vilket fall byte av maskin men den vi flög upp fick nog teknikerna ta sig en titt på. Nu blir det sista natten i Jönköping för denna veckan i alla fall, imorgon blir det bara en enkel upp till Stockholm och några dagar ledigt där.
Planet var redan uttrimmat så det hela var en aning konstigt, autopiloten på igen i alla fall men återigen plingade till för samma varning. Dessutom fick vi problem med FMS:en som inte kunde ge information varken till autopiloten då givetvis eller flight directorn som man följer om man nu flyger manuellt. Det hela slutade med att jag fick flyga manuellt resten av flygningen på gammalt manéer med kurser som vi fick av flygledarna. Det hade ju varit betydligt lugnare om nu inte autopiloten fungerat ut från Arlanda till en av de mindre flygplatserna men nu var det tvärtom det vill säga in till Arlanda. Under en inflygning till Arlanda händer desto mer och det ska svängas hit och dit, sjunka stegvis och hålla en viss hastighet. Allt detta hände givetvis idag men allt gick väldigt bra och det var kul att få handjaga riktigt ordentligt nästintill en hel flight. Efter landning var det i vilket fall byte av maskin men den vi flög upp fick nog teknikerna ta sig en titt på. Nu blir det sista natten i Jönköping för denna veckan i alla fall, imorgon blir det bara en enkel upp till Stockholm och några dagar ledigt där.
Jönköping vid Vätterns södra strand efter start bana 01.
Kommentarer
Postat av: Mikael
Spännande! Ska väl till lite action för er turbo-proppare också ;-)
Postat av: Alex
Absolut, bara bra att man fick flyga lite manuellt igen! Det var kul!
Postat av: Staalhammmer
Håll i hatten, snart smäller det;)
Postat av: Alex
Det får man nog säga! Jag är redan på plats i Stockholm igen...
Trackback