VÄRLDENS STÖRSTA FLYGBOLAG!

En strålande fin morgon här på Arlanda och inte ett moln i sikte, dessutom en stor flygnyhet på TV4:s nyhetsmorgon. United Airlines och Contintental Airlines har gått ihop och är från och med nu världens största flygbolag! Det var ju inte direkt så att de båda var små innan sammanslagningen heller för den delen. Men det verkar vara sammanslagningarnas och alliansernas tid för att man ska kunna överleva i denna hårdkonkurrerande bransch. Namnet på bolaget kommer tydligen bli United och vi får väl se om detta kommer resultera i ytterligare en ny målning för att uppmärksamma sammanslagningen.


United Airlines har varit ganska sällsynta på Skandinavisk mark men däremot så flyger Continental Airlines med Boeing 757-200 till både Stockholm/Arlanda, Oslo/Gardermoen och Köpenhamn/Kastrup.

En annan har några dagar ledigt denna vecka efter ett relativt intensivt flygschema de senaste veckorna, askmolnet till trots fick jag ändå flyga en del de där dagarna. Idag ska jag först och främst faktiskt in i Stockholm City en runda och kolla läget, senare blir det nog en tvätt av mina vita pilotskjortor så att de är fit for fight när det är dags för flygning igen. Det blir väl dessutom eller jag hoppas att det blir en del jobb på examensarbetet samt på två inlämningsuppgifter i Human Factors senare idag. Annars har jag ju som sagt ledigt några dagar till och tänkte då passa på att ta upp några av de ämnen som ni har önskat att jag ska skriva om.  Ni är alltid välkomna att skicka mail eller kommentera om det är något speciellt jag ska ta upp som sagt. Hoppas det ska smaka, nu ska jag bege mig in mot huvudstaden!

Kommentarer
Postat av: Erik Löfgren-Bengtson

De kommer behålla namnet United men med Continentals målning och logotyper! United har ju fortfarande inte målat om hela sin flotta från den gamla 90-tals målningen! Kommer bli intressant att följa detta!

2010-05-03 @ 13:59:18
Postat av: Alex

Hej Erik,

Ja, jag läste om det nu också. Det blir intressant med målningen ja, CO:s målning är väldigt stilren får man säga även om jag gillar UA:s oxå för den delen. Gillade även UA:s gamla gråa för den delen, ovanligt med så mörka färger men det gjorde sig bra ändå!

2010-05-03 @ 15:03:29
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik Linge

Hej Alex :)



Jag skulle vilja veta lite mer om hur förberedelserna inför flighten går till, hur ni går tillväga för att bestämma Cruise-höjd, rutter mm, samt om ni har dispatchers som hjälper er under flygning som på tex. SAS.



Annars tack för en kanon flygblogg



Ha det bra och flyg lugnt och säkert...



Erik

2010-05-03 @ 17:09:36
Postat av: Johan

Hej, tänkte om du kunde berätta lite om ILS chartsen, tex lägga upp en chart och sedan beskriva den lite utförligt om du har lust med det. Kanske mycket krävande men du avgör. Tack!

2010-05-03 @ 17:11:44
Postat av: Alex

Erik,

Det är jättebra förslag! Jag lägger dessa på minnet så dyker de upp när man minst anar det här på bloggen, kanske alla redan denna vecka. Är ju kul om jag har lite bildmaterial som man kan relatera till dessutom men då vet man vad man ska fotografera också framöver.



Johan,

Det kan jag göra, inga problem alls. Detta görs inför varje inflygning så det ska inte bli så svårt att redogöra hur detta går till och vad som är väsentligt på chartsen.

2010-05-03 @ 18:29:38
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Carl-Erik

Hej!

Jag undrar om hur bra på engelska man måste vara för att bli pilot. Sedan undrar jag vad du har för framtidsplaner inom yrkeslivet som pilot.

2010-05-03 @ 19:25:07
Postat av: Conny

Ja,vi får hoppas på en ny,spännande målning,hihi.



Har du någon gång flugit med United och/eller Continental?

Vad för maskin i så fall?

2010-05-03 @ 20:37:10
Postat av: Alex

Carl-Erik,

När man gör sitt engelska språktest blir man betygsatt på en skala 1-6, där 4:a och uppåt är godkänt. Svenskar har i regel inga problem att få ett godkänt resultat. Kan ju vara värre för vissa andra nationaliteter där man inte lär sig engelska på samma sätt och lika tidigt som vi gör. I min bloggs begynnelse hade jag ett klipp om en Air China pilot som hade lite problem med kommunikationen på JFK. Här är länken till det klippet ifall du vill höra:

http://alexanderjonsson.blogg.se/2009/january/atpl-teori-communication.html#comment



Det är klart att man har framtidsplaner och drömmar inom yrkeslivet som pilot. Drömmen har väl alltid varit att någon gång få flyga de riktigt stora maskinerna som Boeing 747 eller Airbus A380. Men ju större maskinerna blir desto mindre flygning blir det och desto mera övervakning av ett stort datorsystem i många timmar i sträck vanligtvis.



Just nu vet jag inte riktigt vad jag vill men jag tror jag vill uppleva alla stegen så att säga, från små till stora maskiner. Passagerare eller frakt spelar inte så stor roll, däremot hade jag gärna någon gång i framtiden om det är möjligt haft Köpenhamn-Kastrup som hemmabas. Jag tycker den flygplatsen är helt outstanding i det mesta och jag är ju inte skåning för inte! :)



Conny,

Ja det har jag, båda två faktiskt. Med Continental har det bara blivit en gång med en Boeing 737-800 medan United desto mera, Boeing 737-300, 2 x Boeing 747-400, 2 x Boeing 777-200 och Airbus A319.

2010-05-03 @ 23:13:38
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0