STATISK ELEKTRICITET

När ett flygplan flyger runt i lufthavet laddas det kontinuerligt upp med statiskt elektricitet vilket skapar en skillnad till den omgivande atmosfärens laddning. Laddningen byggs upp genom friktionen som skapas kring skrovet i luften eller genom olika typer av nederbörd. Skillnaden i laddning mellan omgivningen och flygplanet kan bli så stor att det kan ge upphov till kraftiga urladdningar som kan påverka bland annat instrumenteringen eller rent av leda till gnistbildning med tillhörande brandrisk.

Därför försöker man kontinuerligt jämna ut skillnaden mellan flygplanet och den omgivande atmosfären genom "static dischargers" vilken är en enkel väg ut för elektriciteten. Dessa ser ut som små antenner eller spröt och finns för det mesta monterade på skev-, höjd- samt sidorodret. Fokkern har fyra stycken på respektive skevroder, två på respektive höjdroder samt två högst upp på sidorodret. Ni har säkert lagt märke till dessa när ni suttit ombord på ett flygplan.

Det finns även en jordningsanordningen som hänger ner från respektive huvudställ på Fokkern för att på så vis jorda och avlägsna skillnaderna i laddning när flygplanet landar och får markkontakt. Det är väldigt viktigt att planet blir jordat så att inte människor på marken som kommer i kontakt med flygplanet får sig en elektrisk stöt. Häromdagen när jag gjorde PFI saknade faktiskt ett av huvudställen denna jordningsanordningen men planet fick flyga vidare till Arlanda för att få det åtgärdat där.



Static dischargers markerat i rött på skevrodren...


...samt svart här på höjdrodret och sidorodret.



Sist men inte minst jordningen hängande från landningsstället.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Tjena. Grym blogg. Läser den varje dag! Satt förut och kollade igenom lite äldre inlägg och där skrev du i ett av dom att du gillade olika målningar på planen. Tänkte bara tipsa, fast du har säkert redan sett det men Alaska Airlines har på ett par av deras kärror ett par fräcka målningar. Jag länkar så du kan kolla. http://www.airplane-pictures.net/operator.php?p=993



Kanske är lite för mycket för vissa men jag tycker det är rätt coolt// Mattias

2010-05-04 @ 19:21:00
Postat av: Alex

Tjena Mattias!

Det var roligt att höra att du är här inne dagligen och läser. Det är klart att jag gillar olika målningar när man nu har sådant fotointresse dessutom. Jag har rätt bra koll på det mesta vad gäller målningar världen över, tyvärr har jag inte själv dessa på bild ännu. Men det kanske kommer i framtiden, en USA-roadtripp med mycket fotografering hade ju inte varit fel.



Tack för länken, alla är riktigt snygga tycker jag men håller nog Disneyplanet som favorit. Laxen är riktigt cool den också, brukar vara svårt att få till det bra när man ska fylla hela sidan med ett djurmotiv.



Eskimån med hundspannet var det vinnande bidraget i en tävling som Alaska Airlines anordnade för skolungdomar. Om jag inte missminner mig var det en tjej som hade målat detta förslag och som fick det målat på en nylevererad Boeing 737!

2010-05-04 @ 22:37:40
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Intressant inlägg.

Blir det mera laddning ju fortare man flyger?

2010-05-05 @ 20:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0