BANBYTEN HIT OCH DIT!

Stockholm/Arlanda måste vara en av de flygplatser som är mest frekventa på att byta bana för start- och landningsriktning. De senaste 12 timmarna har varit helt otroliga, igår kväll landade man 19L och startade en 19R ett par timmar för att sedan övergå till landningar på 19R och starter på 08. Senare på kvällen var det återigen starter 19R och landningar 26!

Imorse var det först landningar på 19R för att övergå till 19L, starter skedde då på 19R parallellt. En stund senare blev det starter bana 08 och landningar 01L. Hängde ni med i det hela? Knappast troligt men man får hoppas att flygledarna och piloterna gör det. Man vill ju i regel alltid starta och landa i motvind som ni vet men när vindarna är svaga och tendensen till vilken bana som har mest gynnsamma förhållande varierar blir det så här med många byten. Stockholm/Arlanda har i och för sig en del att ta hänsyn till vad gäller bullernivåer etc. speciellt över områden som Upplands Väsby och Sigtuna där de verkligen inte verka gilla flygplan eller ljudet av dem i alla fall.

Får väl tillägga att man har det rätt tufft som fotograf också när man är ute och ska få till den perfekta bilden. Inte alltför sällan har man just de där perfekta förutsättningarna och väntar bara på det där speciella planet ska starta eller landa. Precis då händer det som inte får hända...det blir banbyte och då är den dagen förstörd eller i alla fall det fototillfället! En fotografs hårda vardag hehehehe....

Men turen var på min sida imorse när jag var ute och provade min nya kamera, en Canon EOS 5D Mark II som jag slog till på i förra veckan. Hade dessutom turen att få en av mina absoluta favoriter och den bilden får avsluta dagens inlägg.


SAS Airbus A330-300 "Erik Viking" i Star Alliance målning med Arlanda tornet i bakgrunden.

Kommentarer
Postat av: Staffan

Najs med ny kamera! Förväntar mig en utförlig recension när du hunnit testa den lite mer! :-)

2010-05-12 @ 14:56:59
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Erik

Planet har iallafall ett mycket fint namn ;)



Mycket fin bild, hoppas kameran kommer fungera bra :)



Erik Linge

2010-05-12 @ 17:20:17
Postat av: Alex

Staffan,

Yes, nu känns det som utrustningen är komplett och kompletterar varandra kanon! ;)



Erik,

Ja, undra när det blir en Alex Viking men det kanske inte är lika historiskt här i Norden som ditt! Kameran känns perfekt även om jag säkerligen kommer ta minst lika många med min gamla dessutom...de kompletterar varandra som sagt.

2010-05-13 @ 11:37:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0