TORQUE

Den kraft som motorerna utvinner anges utöver hästkrafter även i vridmoment. Det vridmoment som motorerna kan utvinna beror dels på vilken höjd man befinner sig och dels på temperaturen. Flygplatsens höjd tillsammans med det aktuella trycket för dagen har därför stor betydelse vad motorerna kan utvinna i kraft. Inför varje start räknar man ut det aktuella vridmomentet som motorerna ska kunna producera, riktvärdet för detta är mest precist vid just 60 knop i hastighet och det är även då som styrman ropar ut "60 kts, power checked". Power checked betyder alltså att vridmomentet som visas på instrumenteringen ligger inom ett visst gränsintervall från det värde man räknat ut tidigare. Gör det inte det måste man upplysa kapten om detta snabbt eller rent av skrika "Stop" för att avbryta starten!

En liten beskrivning på hur det går till när man räknar ut vridmomentet eller torque som det heter på engelska följer här. Först lyssnar man av ATIS:en från flygplatsen och antecknar det aktuella vädret och temperaturen. Därefter ställer man in standard inställning på höjdmätaren dvs 1013 hPa och läser av den tryckhöjd som detta motsvarar just idag med rådande tryck i jämförelse. Man får då en tryckhöjd på exempelvis 400 fot (Arlanda har egentligen en höjd på 140 fot). När jag fått fram tryckhöjden för dagen går jag in på baksidan av checklistan och läser av ett värde på torquen som motsvaras av den aktuella tryckhöjden och temperaturen. Om vi har en temperatur på -4°C blir då torquen 83,9% som ska avläsas vid 60 knop.



Tabellen över vridmomentsvärdena beroende på tryckhöjd och temperatur.



Det är på de här digitala displayerna som man kontrollerar om vridmomentet stämmer vid 60 knop. Bilden är inte tagen under starten av förklarliga skäl utan uppe på höjd där motorerna har satts till cruiseläge och därmed ett lägre effektuttag. Siffrorna kan ha en ganska rejäl split ibland men här var det jämnt och fint.


Kommentarer
Postat av: Erkki

Gött inlägg Mr Storch! Men tacka vet jag THRUST! =D

2010-03-17 @ 19:05:54
URL: http://erikahlmark.com
Postat av: Alex

Kul att höra, tackar! Skiljer sig en del från er vardag antar jag. Thrust vs. torque...same same but different hehe! :)

2010-03-17 @ 20:40:12
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Intressant....en tryckhöjd på 400 fot.....kan man säga att det är 400 fot över havet?



Standarlufttryck 1013 mBar är vid havsnivå väl?



Sedan slänger jag upp en fråga som du nog missat i ett tidigare inlägg,men det gör inget,hihi....... känner du nu att när utbildningen snart är över att du vill iväg på äventyr såsom flyga frakt i Afrika,flyga 737 i Nya Zeeland eller helt enkelt "vara hemma" i Norden?

2010-03-17 @ 23:21:16
Postat av: Alex

Ja detta är verkligen en vetenskap men som du är inne på kan man säga att en tryckhöjd på 400 fot motsvarar en höjd över havet på samma värde om referensen är standard, 1013. Det behöver inte exakt vara så i och med att temperaturen har en viss inverkan. För att ha en standardatmosfär ska det även vara 15 grader vid mark/havsnivån, benämningen ISA kanske du har hört?



Jag kanske inte svarade riktigt på den frågan sist men här kommer ett utförligare svar då. När utbildningen är över i november och om man inte får fortsatt anställning på Skyways (Avia Express) vilket jag i och för sig inte har förhoppningar på beroende på det läge flygbranschen befinner sig i. Men man vet aldrig det ändrar sig snabbt och skulle en expansion ske i bolaget samt att bolaget då skulle behöva oss från TFHS har man ju goda möjligheter att antagligen få anställning i och med att vi är formade på det sätt de vill ha oss. Men man får se hur det utvecklar sig och skulle man inte bli anställd får man söka sig någon annanstans, jag har inget som binder mig i Sverige direkt så jag kan gärna åka ut på ett äventyr någonstans i världen. Frakt i Afrika är väl i och för sig tveksamt men absolut 737 i Nya Zeeland hade verkligen varit häftigt. En annan är dock rätt begränsad vad gäller vad man kan söka på grund av sitt nya certifikat (MPL) vilket många länder inte har accepterat ännu. Dessa växer som tur är och förhoppningsvis har merparten av länderna i Europa accepterat certifikatet inom något år.



Hoppas detta svarar på din fråga, annars är det bara att fråga vidare.

2010-03-18 @ 07:43:20
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see,ok......jodå,bra svarat......jag hängde också med gällande lufttrycket.....än så länge iaf,hihi.



Såklart att det är svårt för dig att sia om vad som sker efter examen,men kul att få läsa om dina ideer.Många far ju till USA och flyger ihop timmar som instruktör etc......finns många vägar att gå inom flyget.Och det är bra att du har din ingenjörsexamen också,kan aldrig skada.



En utmärkt blogg som sagt,lättfattlig och man får begripliga svar på sina funderingar :)

2010-03-19 @ 00:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0