TEMPERATURINVERSION

Så här års när temperaturen kan bli väldigt låg är det väldigt vanligt med temperaturinversioner. Imorse var det nämligen -20°C på marken här på Arlanda men bara några tusen fot upp kan temperaturen var betydligt varmare med flera graders skillnad. Detta kallas inversion, det vill säga när ett luftlager högre upp i atmosfären är varmare än det som är under. I regel ska ju temperaturen avta med höjden, 2°C per 1000 fot, ända upp till tropopausen där temperaturen stabiliserar sig på cirka -56,5°C.

Vad händer när man kommer in i en temperaturinversion när man stiger med flygplanet då? Jo, i och med att du kommer från ett kallt luftlager där du har bra stighastighet kommer man plötsligt in i ett luftlager som är betydligt varmare och i varmare luft har man sämre stigförmåga. Stighastigheten minskar drastiskt och dessutom kan vinden ha en helt annan riktning. Detta kan ge upphov till turbulens vilket är vanligt förekommande när man passerar igenom dessa skikt i luften.

Jag hörde bland annat att flygplanen som startade idag från Arlanda rapporterade om just detta till tornet, det tillhör "good airmanship" som det kallas att informera om ovanligheter som kan vara bra att känna till för nästkommande flygplan.


Kommentarer
Postat av: Niklas Larsson

Detta fenomenet kan också se ganska ofta om man flyger i ett område där de finns en del skorstenar och liknande. Bl.a i Linköpingsområdet där det finns några stycken. Man kan då se att röken inte går uppåt utan liksom smetar ut sig. Ser väldigt fräckt ut!

2010-03-06 @ 12:45:58
Postat av: Conny

Intressant ämne.......motorernas dragkraft minskar väl också?



Ligger ni då kvar på samma climbpower och stiger långsammare eller ökar ni gaspådraget?

2010-03-06 @ 14:17:54
Postat av: Alex

Niklas,

Komiskt, jag hade i stort sett exakt samma mening med i mitt inlägg först men jag tog bort den av någon anledning. Bra att du kryddade till inlägget lite extra, tack så mycket! :)



Conny,

Ja det stämmer, temperaturen påverkar luftens densitet och lägre densitet på luften försämrar motorernas dragkraft. Det är climbpower som gäller så vida inte inversionen ger upphov till ordentlig wind shear. Man får stiga långsammare ja för att bibehålla samma indikerade fart på hastighetsmätaren.

2010-03-06 @ 21:44:05
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Tony

Hej,

Bra kort beskrivning av inversion och effekten av den. Det dök upp en fråga av den typen på MET:en i PPL utb.

2011-10-24 @ 13:38:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0