TAKEOFF ALTERNATE
Igår var det som sagt dimma och dålig sikt på Kristianstad när vi startade vilket gjorde att kapten tog starten. Siktvärdena var på 350 m RVR och detta betyder att om något skulle hända efter det vi hade lyft som exempelvis ett motorbortfall hade sikten varit för dålig för att landa på Kristianstad igen. Det krävs nämnligen 550 m RVR för att man ska för göra en ILS-inflygning och det gäller bara till bana 19 där ILS:en finns. Därför var vi igår tvungna att även bestämma oss för ett startalternativ (takeoff alternate) det vill säga en flygplats där vi kan landa och som håller för de väderbegränsningar i fall vi skulle fått ett motorbortfall. Denna flygplats ska ligga inom en timmes flygtid med en fungerande motors cruisehastighet i lugna väderförhållanden (still air conditions). Vädret på denna flygplats ska uppfylla de krav som även gäller när man bestämmer sina destinationsalternativ i vanliga fall samt att vädret uppfyller dessa krav både en timme före som efter planerad ankomst dit. Svårigheten igår var att hitta en flygplats norrut som höll vädermässigt, det var det inte många som gjorde nämligen och slutligen blev Visby både vårt destinations- som startalternativ. Mycket att planera och tänka på som ni märker men det mesta har smält in och blivit en naturlig del i planeringen, det kändes verkligen inte så när man började med väderplaneringen när man fortfarande var nere på skolan i Ljungbyhed.
Kommentarer
Postat av: Conny
Kan ni mata in väderdata mm i en dator och på det viset snabbt få fram alternativa (landnings)platser?
Och sedan snabbt kontrollera resultatet för hand?
Eller är allting manuella beräkningar,kontroller av kartor osv ?
Postat av: Alex
Nej, vi kan inte mata in väderdata men man kan få de flygplatser som är i närheten av den nuvarande positionen man har i FMS:en. Fortfarande får man ju manuellt titta på de väderunderlag man har med sig om vädret håller för att kunna landa där i så fall. Vi har ju givetvis kartor med oss också för den delen.
Trackback