SNOW REMOVAL
Snöade konstant hela gårdagen men idag ser det faktiskt lite bättre ut som tur är! Det är mycket trevligare när man från fönstret här i Märsta kan se planen landa/starta till skillnad från de senaste dagarna då det varit så dålig sikt att man knappt sett till grannhuset. Annars var det töväder här under helgen och man trodde nästan att snön helt var på väg bort men sen slog det bara till igen.
När snön drar in över flygplatsen blir det full aktivitet för de som ansvarar för fältet och det gäller att få bort snön från banan. Arlanda är väl rustat för snöfall men även här kan det ibland bli så mycket att göra på en bana att man enbart kan hålla denna igång och fri från snö. Detta görs av imponerande maskiner, rejäla pjäser får man säga som ni kan se på bilderna nedan. Banorna skrapas, sopas och till och med blåses med varmluft om jag inte minns fel för att på så vis få bort isbeläggningen.
När banan är sopad brukar en bil som kallas friction tester köra längs med banan och mäta upp bromsverkan på underlaget. Dessa bromsvärden som är ett mått på friktionen på banan får sedan tornet som vidarebefordrar information till piloterna direkt eller via ATIS-frekvensen, den förprogrammerade väderinformationen som läses upp av en dataröst om ni kommer ihåg.
Varje flygplanstyp har olika begränsningar vad gäller att landa på en bana där bromsverkan inte är så bra som den borde vara och begränsning kan det framförallt bli om det även blåser sidvind. Det finns sammanställda tabeller vad som gäller för friktionskoefficienterna kontra sidvinden och detta får man kolla upp så att det är inom gränsvärdena innan man landar. Kan annars sluta med en avåkning eller ännu värre och det vill man ju verkligen inte vara med om!
Maskinerna kör i bredd för att kunna täcka så mycket som möjligt av taxibanorna och rullbanorna vid varje körning, på Arlanda är rullbanorna 45 m breda!
Lämmeltåg i bredd på bana 01L, ser rätt fräckt ut!
"Friction testern" i form av en Saab 9-5 kombi väntar på klartecken för att mäta upp bromsverkan på banan. Just denna dag ligger vinden i banans riktning som tur är för det blåser rätt rejält som ni ser.
Thai's dagliga Boeing 747:a hade vissa svårigheter att ta sig ut till bana 19R idag verkar det som vad man kunde höra på flygradion. Gick visst emot en stor snövall med motorerna, med tanke på att planet har en vingbredd på över 64 m gäller det att även utanför taxibanorna/rullbanan hålla nere höjden på snöhögarna!
Ajdå!
Hoppas det inte blev några skador på planet.