PAX, FERRY OCH PASSIV!
Tre flighter idag och alla tre av helt olika slag, inte varje dag man varit med om det och det lär ju inte hända så många gånger heller för den delen. Började i alla fall med morgonflygningen från Kristianstad med start 06.20, dimman låg relativt tät på flygplatsen såhär tidigt på morgonen. När sikten är nedsatt och är under 400 m längs med banan (RVR - Runway Visual Range) är det alltid kapten som manövrerar vid starten. Lägsta siktvärde för att kunna starta överhuvudtaget är 150 m för Fokkern. Det var i vårt fall 350 m RVR och det blev då kaptenen som flög den första sträckan idag. För att göra det hela komplett simulerade vi desstuom en CAT II-inflygning på Arlanda vilket även fyllde upp den sista luckan på mitt protokoll som krävs för linechecken senare. När vi närmade oss Arlanda tog jag över med andra ord och gjorde själva inflygningen och ner till 100 fots höjd där kaptenen tog över och landade. Vädret var i och för sig rätt dåligt på Arlanda så det passade bra i vilket fall som helst att öva detta just idag men givetvis inte fullt så dåligt så att man inte fick bankontakt förrän på 100 fot. Detta fick vi på ungefär 400 fot (133 m) eller rättare sagt kontakt med inflygningsljusen.
Efter parkering vid terminal 3 var det dags att göra en ferry-flight det vill säga en tomflygning ner till Halmstad där flygplanet skulle in på en större service. Snabba bud att få ut alla passagerare och samtidigt lasta in 350 kg med barlast (sandsäckar) för att få rätt på tyngdpunkten. Utan dessa hade vi varit alldeles för framtunga för att ligga inom de marginaler man ska göra. Markströmmen krånglade dessutom också så det slutade med att vi fick göra en batteristart istället vilket gjorde det svårt att hinna iväg på de 15 minuter som först var utsatt som turnaround-tid. Strax innan oss hade den vanliga Halmstad-kärran precis lyft som vi senare skulle med upp igen som passiva. Två Fokker 50 på rad till Halmstad med andra ord och dessutom hade vi Bromma-fligthen som flygs med Jetstream precis bakom oss också. Rätt häftigt att nästintill sitta helt ensam i en Fokker 50 över Sverige! Passade även på att flyga ILS:en till bana 19 helt manuellt denna gång vilket var ända sedan simulatortiden man gjort det sist. Men just sådana här flighter kan man ju passa på.
Efter parkering utanför hangaren i Halmstad var det bara att sätta kurs över plattan och ta en plats ombord som passiv. Just den här flighten var det linecheck för Johannes och efter att man klarat den betyder det att man nu uppfyller de krav som ställs från bolagets sida att flyga i linjetrafiken även med övriga kaptener som inte har den extra utbildning som just ruttinstruktörer har. Jag är också uppe i mina 60 sträckor som krävs för det nu så man får väl se när man själv blir inplanerad för detta så småningom. Händelserik dag med andra ord och hela veckan också som sådan med flygning från måndag till fredag, kändes nästan som en vanlig arbetsvecka. Nu är det helg i alla fall och några dagars ledighet.
Efter parkering vid terminal 3 var det dags att göra en ferry-flight det vill säga en tomflygning ner till Halmstad där flygplanet skulle in på en större service. Snabba bud att få ut alla passagerare och samtidigt lasta in 350 kg med barlast (sandsäckar) för att få rätt på tyngdpunkten. Utan dessa hade vi varit alldeles för framtunga för att ligga inom de marginaler man ska göra. Markströmmen krånglade dessutom också så det slutade med att vi fick göra en batteristart istället vilket gjorde det svårt att hinna iväg på de 15 minuter som först var utsatt som turnaround-tid. Strax innan oss hade den vanliga Halmstad-kärran precis lyft som vi senare skulle med upp igen som passiva. Två Fokker 50 på rad till Halmstad med andra ord och dessutom hade vi Bromma-fligthen som flygs med Jetstream precis bakom oss också. Rätt häftigt att nästintill sitta helt ensam i en Fokker 50 över Sverige! Passade även på att flyga ILS:en till bana 19 helt manuellt denna gång vilket var ända sedan simulatortiden man gjort det sist. Men just sådana här flighter kan man ju passa på.
Efter parkering utanför hangaren i Halmstad var det bara att sätta kurs över plattan och ta en plats ombord som passiv. Just den här flighten var det linecheck för Johannes och efter att man klarat den betyder det att man nu uppfyller de krav som ställs från bolagets sida att flyga i linjetrafiken även med övriga kaptener som inte har den extra utbildning som just ruttinstruktörer har. Jag är också uppe i mina 60 sträckor som krävs för det nu så man får väl se när man själv blir inplanerad för detta så småningom. Händelserik dag med andra ord och hela veckan också som sådan med flygning från måndag till fredag, kändes nästan som en vanlig arbetsvecka. Nu är det helg i alla fall och några dagars ledighet.
Två bilder från igår.....den första här ovan är tagen på morgonflygningen upp till Stockholm, solen försöker bryta igenom molnen och skapar en rätt häftig effekt.
Ett försök att vara lite kreativ efter sista flygningen igår när Kristianstad bjöd på klarblå himmel och en fin halvmåne.
Kommentarer
Postat av: Conny
Mkt tjusiga bilder.Bravo!
Postat av: Magikern
Hehe.. full rulle för Herr Jonsson! sweet! ha en bra helg så hörs vi!
Postat av: Alex
Conny,
Tackar och bugar, man ser mycket fint men som man inte hinner få ner på bild. När vi ställde upp på banan i Kristianstad igår hade vi "drifting fog" över banan...såg häftigt ut!
Magikern,
Ja det har varit full rulle denna vecka får man säga, varit med om mycket! :) Ha det, hörs!
Trackback