LJUSARE TIDER VAR DET JA!

Sommartid sedan i söndags vilket betyder en aning mörkare morgnar så här i början på våren men däremot betydligt ljusare kvällar. Förhopningsvis är det mer än årstiderna som går mot ljusare tider, hade ett inlägg för någon månad sedan om att två bolag som flyger här på Arlanda skulle göra en rejäl uppgradering vad gäller storlek på maskiner och antalet avgångar. Dessa två bolag Air China och Qatar Airways har nu båda börjat flyga med de större modellerna. Det kan nog bli fler uppgraderingar och nya bolag på Stockholm/Arlanda framöver i takt med att bolagen inför sin sommartidtabell. Nog snackat om det, här kommer två bilder på de nya kärrorna.




Air China numera med Boeing 777-200



Qatar Airways numera med Airbus A330-200, inte den klarblåaste himmel som bakgrund direkt men matcher ju färgen på kroppen rätt bra...fotograferad från balkongen! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lustigt sammanträffande, råkade nämnligen befinna mig på kastrup för ett par dagar sen och såg qatar A320 eller liknande narrow body i den serien.

Är det verkigen så att resandet från Doha är större till arlanda än till kastrup?

2010-03-30 @ 10:41:40
Postat av: Alex

Qatar Airways öppnade linjen till Stockholm för något/några år sedan med Airbus A319 och linjen går tydligen bra med hög beläggning. Det var nu dags att uppgradera till en större maskin inför sommartidtabellen samtidigt som man startar upp Köpenhamn också med den lediga Airbus A319 antagligen.



Tiden får väl se hur resandet utvecklar sig, kan ju hända att det bli uppgradering på Kastrup när den blivit lika etablerad som Stockholmsrutten.

2010-03-30 @ 10:49:55
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag flög linjen Arlanda-Doha-Arlanda för en månad sen och planet var helt fullt både dit och hem :)

2010-03-30 @ 20:21:07
Postat av: Martin

Måste först o främst säga att du har en mycket bra blogg. Följer den flitigt :P

Intressanta inlägg o riktigt härliga bilder ;)



Lite intresserad av vad du använder för typ av kamera etc? Kanonbilder :P



Undrar även om du vet något om hur man kan få studiebesök hos något flygbolag? Intresserad av om man kanske kan få följa med i cockpit någonstans hos något bolag, kanske följa med två piloter en dag ex. Om det finns såna möjligheter idag?



Mvh



En väldigt flygintresserad kille på snart 20 år som självklart vill bli pilot framöver ;)

2010-03-31 @ 00:37:29
Postat av: Alex

Erik,

Okej, det var med A319 då antar jag? Har hört att Qatar ska vara riktigt bra med fin service.



Martin,

Roligt att höra Martin, tack så mycket! Det blir lite varierande inlägg från utbildningen och flygningen först och främst speciellt de dagar jag har något att skriva om just det, annars försöker jag fylla ut med mina bilder som du märkt.



Jag använder mig av Canon EOS 50D men har även två ytterligare av äldre modell, har försökt sälja dessa men man får ingenting för dem tyvärr. De fungerar bra som backup åtminstone. Har även rätt många objektiv och för flygplansfotografin krävs rejält med brännvidd så mina två objektiv jag använder mest är ett 28-300 mm samt ett 100-400 mm, båda från Canon.



Vad gäller din nästa fråga så har jag faktiskt dålig koll på det där, jag vet inte riktigt vem man ska kontakta om man nu kommer utifrån och vill åka jumpseat. Jag brukar ju fråga när jag flyger SAS åtminstone om man skulle få sitta på klappsätet, men i och med jag har certifikat och är under utbildning kan ju det medföra att det är just därför som jag har fått göra det. Men man kan ju alltid fråga. Känns inte riktigt som jag har en position att fråga om jag får ta med personer på klappsätet såhär under utbildningen än så länge.



Du kan ju försöka få tag på numret till bolagens OP, det är de som schemalägger och kanske då kunnat ta kontakt med en kapten som kunde ta med dig på klappsätet.



Hoppas du fortsätter läsa och lycka till med pilotdrömmen!



2010-03-31 @ 09:47:47
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik

Ja, A319 var det :) Jo servicen var fantastiskt bra, bra med mat och god sådan också, även om det blev lite trist med enbart kyckling eller fisk när man gjort fyra flygningar...



Gott om benutrymme va det med. Jag hade gott om plats även om jag är 195 lång ;)



2010-04-01 @ 20:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0