LJUSARE TIDER VAR DET JA!
Air China numera med Boeing 777-200
Qatar Airways numera med Airbus A330-200, inte den klarblåaste himmel som bakgrund direkt men matcher ju färgen på kroppen rätt bra...fotograferad från balkongen! :)
Lustigt sammanträffande, råkade nämnligen befinna mig på kastrup för ett par dagar sen och såg qatar A320 eller liknande narrow body i den serien.
Är det verkigen så att resandet från Doha är större till arlanda än till kastrup?
Qatar Airways öppnade linjen till Stockholm för något/några år sedan med Airbus A319 och linjen går tydligen bra med hög beläggning. Det var nu dags att uppgradera till en större maskin inför sommartidtabellen samtidigt som man startar upp Köpenhamn också med den lediga Airbus A319 antagligen.
Tiden får väl se hur resandet utvecklar sig, kan ju hända att det bli uppgradering på Kastrup när den blivit lika etablerad som Stockholmsrutten.
Jag flög linjen Arlanda-Doha-Arlanda för en månad sen och planet var helt fullt både dit och hem :)
Måste först o främst säga att du har en mycket bra blogg. Följer den flitigt :P
Intressanta inlägg o riktigt härliga bilder ;)
Lite intresserad av vad du använder för typ av kamera etc? Kanonbilder :P
Undrar även om du vet något om hur man kan få studiebesök hos något flygbolag? Intresserad av om man kanske kan få följa med i cockpit någonstans hos något bolag, kanske följa med två piloter en dag ex. Om det finns såna möjligheter idag?
Mvh
En väldigt flygintresserad kille på snart 20 år som självklart vill bli pilot framöver ;)
Erik,
Okej, det var med A319 då antar jag? Har hört att Qatar ska vara riktigt bra med fin service.
Martin,
Roligt att höra Martin, tack så mycket! Det blir lite varierande inlägg från utbildningen och flygningen först och främst speciellt de dagar jag har något att skriva om just det, annars försöker jag fylla ut med mina bilder som du märkt.
Jag använder mig av Canon EOS 50D men har även två ytterligare av äldre modell, har försökt sälja dessa men man får ingenting för dem tyvärr. De fungerar bra som backup åtminstone. Har även rätt många objektiv och för flygplansfotografin krävs rejält med brännvidd så mina två objektiv jag använder mest är ett 28-300 mm samt ett 100-400 mm, båda från Canon.
Vad gäller din nästa fråga så har jag faktiskt dålig koll på det där, jag vet inte riktigt vem man ska kontakta om man nu kommer utifrån och vill åka jumpseat. Jag brukar ju fråga när jag flyger SAS åtminstone om man skulle få sitta på klappsätet, men i och med jag har certifikat och är under utbildning kan ju det medföra att det är just därför som jag har fått göra det. Men man kan ju alltid fråga. Känns inte riktigt som jag har en position att fråga om jag får ta med personer på klappsätet såhär under utbildningen än så länge.
Du kan ju försöka få tag på numret till bolagens OP, det är de som schemalägger och kanske då kunnat ta kontakt med en kapten som kunde ta med dig på klappsätet.
Hoppas du fortsätter läsa och lycka till med pilotdrömmen!
Ja, A319 var det :) Jo servicen var fantastiskt bra, bra med mat och god sådan också, även om det blev lite trist med enbart kyckling eller fisk när man gjort fyra flygningar...
Gott om benutrymme va det med. Jag hade gott om plats även om jag är 195 lång ;)