I KRISTIANSTAD IGEN

Nu är man återigen på hotellrummet på Christian IV mitt i Kristianstad. Det blev bara en sträcka ner hit idag för min del och tanken är att jag ska flyga morgonpassen resten av veckan och då får man inte flyga kvällsflygningarna på grund av vilotiderna som krävs. Just vilotiderna är väldigt reglerade och rätt komplicerat system att kunna utantill, tur att planeringen har bra koll på sånt. Detta gjorde att jag bytade av med Veronica från klassen som fick ta kvällsflygningarna. Blir nog samma scenario imorgon som idag för oss båda med andra ord.

Flygningen idag började lugnt och fint med bra väder på Stockholm/Arlanda när vi steg ut från den långa banan som heter 19R. En aning mer moln och disig sikt blev det när vi närmade oss Skåne men tillräckligt bra för att få en visual approach, en inflygning där man får lite mer fria händer än vid vanliga procedurer. Man brukar dock ta hjälp av inflygningshjälpmedlen som finns i vilket fall som helst. Här blev det i vart fall en aning mer händelserikt, jag kom in för snabbt vilket resulterade i att jag inte kunde ta ner klaffar och landningsställ där man egentligen ville göra detta. Finns hastighetsgränser för när man får ta ut klaffar och ställ, för att få ner hastigheten planade jag ut en aning men då kom man dessutom in för högt. Det hela slutade med att jag fick göra en form av go around det vill säga gå runt för nytt landningsförsök. Blev ett högervarv runt flygplatsen helt manuellt istället med samma upplägg som när man gjorde sina touch and go's. Denna gång kom man in betydligt bättre vad gäller hastighet och sjunk så då var det inga problem att landa direkt även om det var en del sidvind. Summa av kardemumman är att man är en erfarenhet rikare och kan ta lärdom av detta. Man blir aldrig fullärd i det här yrket och det är väl en av alla tjusningar med det hela!

Inga bilder idag från flygningen men jag kan ju visa upp mitt lilla "travelkit" som jag brukar ta med när man inte vill dra med sig hela necessären. Plastnecessären är på en liter och fungerar fint istället för de där plastpåsarna man annars måste dra på, köpte den från SAS webshop för ett tag sedan. Dessutom kan man åka till ICA Maxi och köpa småförpackningar av bland annat tandkrän, deo, schampoo med mera. Grymt bra när man är iväg så här, rekommenderas helt klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0