EXAMENSARBETE

Måndag morgon och ny vecka precis påbörjad, några dagars ledighet för min del vad gäller flygningen efter den relativt intensiva veckan det slutligen blev för mig med flygning varje dag måndag till fredag. Detta betyder att man nu har tid att starta upp examensarbetet samt läsa den litteratur till en kurs i Human Factors som vi även ska läsa parallellt. Men om vi fokuserar på examensarbete så har nu deadlinen för val ämne passerat och även en inlämning av arbetsplan där man har fått beskriva hur man ska gå till väga med arbetet samt vad man har för tidsplanering.

För mig föll valet av ämne på flygfraktens utvecklingsmöjligheter sett ur ett svenskt perspektiv, tanken är att arbetet ska utgöra en form av kartläggning av hur fraktflyget är uppbyggt i dagens läge samt titta närmare på vad det finns för utvecklingsmöjligheter för flygfrakten i Sverige i konkurrensen med de stora naven ute i Europa. Flyget som sådant är ju en väldigt konjunkturskänslig bransch och det samma gäller givetvis fraktflyget där man tidigt kan se ned- respektive uppgång. När tiderna är dåliga väljer företag snabbt bort flyget som transportlösning till sina varor för att istället spara in denna relativt höga kostnad samtidigt som man accepterar längre transporttider. För några år sedan investerades det kraftig i nya fraktterminaler på flera håll i landet men på grund av den nedgång som vi nu befinner oss i har trafiken avstannat. Förhoppningsvis kommer denna nedgång förr eller senare vända och förhoppningsvis kommer den svenska marknaden för flygfrakt då vara redo för att hänga med i utvecklingen.



Korean Air Cargo Boeing 747-400F blir lastad via bakre lastdörren på Kastrup, notera stöttan som gör att inte planet "lyfter" under lastningen då tyngdspunktsläget kan variera.



En del av 747-fraktarna kan öppna nospartiet för att effektivisera lastningen, ser rätt mäktigt ut!



Exklusivt material här på bloggen idag, här bjuder jag på en modell yngre och blondare Alex sittandes bakom spakarna på jumbon på bilderna ovan. Är tagen från ett studiebesök på Kastrup från min förra utbildning, kul att man nu kan utnyttja det man lärt sig då även till detta arbete.

Kommentarer
Postat av: Filip

Vad var det för inriktning du läste på maskinteknik?

2010-03-29 @ 14:45:35
Postat av: Alex

Läste logistik-inriktningen, just detta studiebesök var i kursen "Internationell distributionsteknik". Jag fokuserade rätt mycket materialhantering, förpackningar och transporter.

2010-03-29 @ 16:16:23
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Var matematiken svår på maskinteknik?



Iof så är ju ni piloter smarta människor då ni klarat alla tester,men upplevde du matematiken som jobbig?

2010-03-29 @ 21:25:31
Postat av: Alex

Maskintekniken innehöll väldigt mycket matte men jag har alltid varit intresserad av detta samt tyckt det har varit roligt att räkna. Men det är klart att det var svårt, det måste jag säga. Det som gjorde det ännu svårare var att allt var så fruktansvärt intensivt, under varje period à sju veckor som en kurs varade var det så mycket som skulle in. Det fanns ingen tid att smälta allt inför varje tentamenstillfälle, utan den djupare förståelsen kom först senare efter kursens avslutande eller om den ens kom då.



Det går inte riktigt att jämföra utbildningarna och på det sättet som matematiken används i de olika miljöerna. Uträkningarna man behöver göra i cockpit är inte närheten av de man gjorde i maskintekniken men när du är i den dynamiska miljön som det är att sitta i en cockpit blir allting väldigt svårt även enkla plus och minus uträkningar! Tro det eller ej...

2010-03-29 @ 23:45:00
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0