DRY & WET LEASE
Nu när både Air Greenlands och Flugfélag Islands flygplan figurerat på bloggen den senaste tiden kanske det är dags att förklara begreppen då man hyr in flygplan och besättning. Finns två benämningar på detta, dry and wet lease.
Dry lease är när man hyr en flygmaskin från ett annat bolag men opererar med sin egna besättning som har utbildning på typen. Brukar i regel vara en maskin som bolaget själv har i flottan då med andra ord. Detta är vad Thomas Cook bör ha gjort då de flög skidchartern med den grönländska Airbusen samt här på Skyways (Avia Express) då vi flyger med den isländska Fokkern.
Wet lease däremot är när man hyr in både flygmaskin och besättning för en viss typ av flygningar. En wet lease brukar vara under en längre tidsperiod då man startar upp en ny linje eller under tiden man väntar på leveranser av beställda flygplan eller liknande. Service, underhåll och försäkringar brukar ingå i ett sådant här avtal, däremot betalar det bolag som hyr in planet för flygplatsavgifter, bränsle, skatt med mera. Flightnumret som man flyger under tillhör det bolag som hyr in tjänsten.
Astraeus Airlines är ett bolag som specialiserat på dry and wet lease operationer världen över.