DAGENS FLYGNINGAR

Tidig morgonavgång från Kristianstad 06.20 imorse med kurs mot Stockholm vilket är mitt i morgonrusningen. Inte helt oväntat resulterade detta i ett holding för andra dagen i rad över Trosa, holding är för de som har glömt det ett väntläge i luften där man flyger runt som på en löparbana i formen. Det var fler som låg i detta holding både över och under oss. Ser rätt häftigt ut när man tittar upp och ser en SAS 737:a snurrandes på samma sätt som vi runt denna fyr. Vädret var lika klart och fint idag över Stockholm så utsikten gick verkligen inte att klaga på. Landning på nya banan blev det idag också men från helt motsatt håll från igår.




Captain njuter av utsikten från "kontoret"!



Kapten Tommy Mårtensson ville flyga lite idag så han tog över spakarna på vägen ner till Kristianstad igen. Man kanske inte kan tro det men för varje sekund snabbare man är ut från terminalen kan göra fler minuters skillnad på tiden man kommer i luften. Vi förutsåg att det var många som skulle iväg ungefär samtidigt som oss och snabbade därför på med checklistan och fick snabbt klart taxa till banan. Efter oss kommer sen en lång rad med flygplan som vi nu tack vare en snabb uppstart kunde starta före. Ett av planen som vi startade före kom dock ikapp och förbi oss så småningom men det tog faktiskt ett bra tag. Där ser man vad det kan göra. Planet i fråga var en Novair Airbus A321 som flyger betydligt snabbare än oss och hade förmodligen siktet inställt på någon Kanariefågelö. 


Har en viss förkärlek att fotografera motorn, men det ser så häftigt ut när man vänder lite på huvudet och ser denna bjässe. En kondensstrimma från ett annat plan ovanför vingen också, även kallat contrail!

 

Nu är jag dock tillbaka i Märsta igen efter en lugn och fin flygning upp igen och ska snart gå till gymmet tror jag. Om man nu inte blir inringd under sin standbytid under kommande dagarna behöver jag i och för sig inte vänta så länge för nästa flygning, det blir på måndag till Vilnius vilket blir mitt första besök där!

 


Kommentarer
Postat av: Conny

De flesta kaptener verkar vara lite till åren......har de för det mesta flygit stora jet ute i världen och vill ha nära hem numera?



Kanske någon kommer från Flygvapnet?



Finns det någon som har varit på Skyways "hela livet" ?

2010-03-10 @ 20:49:54
Postat av: Alex

Conny,

Det är ju tur att inte kaptenerna är lika känsliga som flygvärdinnorna när det är tal om ålder, ifall någon nu skulle vara inne och läsa det här. Men jag säger som kaptenen idag, åldern är bara en siffra! :) De kaptener som vi flyger med nu under line training är kaptener som har extra lång erfarenhet och dessutom utbildning för att vara just line training kaptener.



Vet faktiskt inte om det är någon på Skyways som kommer ifrån flygvapnet men det kan ju hända och det kan säkert vara så att någon haft hela sin flygarkarriär här. De flesta som jobbar på Skyways idag har varit här länge. Om jag förstått det hela rätt hade bolaget en gång i tiden så många som 270 piloter anställda men idag är de bara 50 kvar och därför är det ju de som varit längst i bolaget som fått stanna. Sist in först ut är det som gäller i flygbranschen!



Skyways är ju väldigt bra bolag om man vill kunna ha ett någorlunda normalt liv med ett jobb där man kan komma hem varje kväll. Få bolag som kan erbjuda detta. De som har "utebas" t.ex. Kristianstad, Halmstad, Visby eller liknande kommer i regel hem varje kväll. Det kanske man vill när man blir äldre, vad vet jag? Det får tiden utvisa, just nu är det väldigt roligt att uppleva nya städer hela tiden.



2010-03-10 @ 21:31:39
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Hehe,ja töser kan vara lite ålderskänsliga...

...japp,åldern är bara en siffra.



Verkar väldigt spännande att uppleva nya städer.....men känner du nu att när utbildningen är över att du vill iväg på äventyr såsom flyga frakt i Afrika,flyga 737 i Nya Zeeland eller helt enkelt "vara hemma" i Norden?

2010-03-11 @ 16:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0