ARN-VNO-ARN
Den ena flygningen är inte den andre lik kan man lugnt konstatera och det är väl det som gör det hela än mer fascinerande. Man lär sig massvis med saker och får mer erfarenhet för varje flygning man gör. Idag var inget undantag när man för första gången flög till Vilnius.
Började som PNF idag och efter start bana 01L på Arlanda satte vi kurs ut över Östersjön, medvinden gjorde att vi ganska så snart fick land i sikte och flög in över den lettiska kusten. Baltikum ligger betydligt närmare än vad man kan tro men till Vilnius som ligger i sydöstra hörnet av Litauen var det en bra bit till från det att vi gick in över land. Många har sagt att det är platt och åter platt vad gäller landskapet där borta och man kan inte göra annat än att hålla med - Baltikum är verkligen platt! Efter en stund var vi dock på final till bana 20 med en fin vy över hela Vilnius stad på vår högra sida. Bana 02/20 som blir den fullständiga benämningen på banan och som inte får användas i Sverige på grund av att det är lätt att få 02 till 20 och vice versa när man ser banmarkeringen uppifrån, tydligen var det okej här i alla fall!
Några timmars dagstopp spenderades i loungen inne i terminalen som vi har tillgång till, men efter ett par koppar kaffe och lunch var tiden rätt snabbt borta. Lunchen blev en en bolognese som för övrigt kostade 33 kr med dricka! Jag blev PF på hemvägen och nu blåste det rejäl sidvind vid starten som ville få en att driva av den färdlinje man ska hålla, men då får man helt enkelt hålla upp lite mer mot vinden så att maskinen ändå går åt det håll som man vill. När vi kommit upp på säker höjd blev det en höger sväng och kurs mot Stockholm. Hela vägen hade vi dock problem med stora upptornade CB-moln som kan ge upphov till rejäl turbulens och isbildning. Dessa ska man inte passera igenom utan vi fick försöka flyga runt. Men vi hamnade i något som liknade en korridor med CB-moln och hade svårt att hitta igenom i någon lucka. Till slut gick det dock och ute mot kusten blev det så gott som helklart. Inflygningen in mot Arlanda blev väldigt vacker med en fin solnedgång och massvis med is att titta på ute i skärgården. Det är inte lite is som det har bildats och det sträcker sig även långt ut i Östersjön! Nu är det snart läggdags för en ny flight till Vilnius imorgon, godnatt!
Effektbild igenom "solglasögonen" på alla små cumulusmoln som håller på att växa sig stora.
Standardinställning på 1013 hPa vilket betyder FL210 (21 000 fot)
En liten intressant businessjet med en röd örn över hela sidan.
Flygplatsbyggnad med flygledartorn.
Meningen var att vi skulle ha en kurs som gick i rakt igenom de här CB-molnen men i sökandet efter en lucka fick vi snällt flyga längs med denna korridor.
Trots att vi flög på FL180 hade vi CB-moln som sträckte sig en bra bit över oss.
Inflygning mot Stockholm/Arlanda med mycket is ute till havs, även lite is på Fokkerns nos som ni kan se.
Vad spännande att flyga till en ny destination,hihi........tjusiga bilder.
Har Fokkern väderradar?
Och då ni ändrar kurs pga moln sas,då ropar ni först till flygledningen och begär ny kurs?
Och briefingen före en flygning från ARN tex så går ni ju igenom bla vädret.Om det råder några oklarheter gällande vädret kan ni då möta en meteorolog på ARN personligen eller iaf ringa en?
Det var snabba bud, hinner knappt publicera förrän det blir kommentar.....kul! :)
Ja, vi har väderradar i Fokkern och det är som du skriver...man ropar upp och begär att få flyga en viss kurs pga CB-aktivitet eller liknande.
Ja, man kan alltid ringa en meteorolog om det skulle vara några oklarheter. Det stod att det skulle vara en del CB-moln idag så man var förberedd på det.