WIP - WORK IN PROGRESS

Nu under sommartid är trafiken relativt låg framförallt på de mindre regionala flygplatserna och det beror givetvis på att det är semester för många av de affärsresenärerna som annars utgör huvuddelen av de som flyger från de mindre orterna. Turerna är betydligt färre för flygbolagen vilket ger utrymme för flygplatserna att utföra markarbeten som det annars inte finns utrymme till. I Jönköping är man upptagen med att asfaltera om dels plattan framför terminalen men även delar av banan som redan nu delvis är räfflad. Det gällde att hålla sig på rätt sida av banan så att man inte hamnade i de uppfrästa partierna. Det var emellertid svårt att undvika allt speciellt vid intaxningen till plattan där det fanns både helt nylagd asfalt samtidigt som det inte verkade vara helt rent på de områden som var bortfrästa. Detta resulterade att däcken på Fokkern fick en något annorlunda beläggningen.


En liten kvadrat intakt att parkera Fokkern på framför terminalen.

Vad gäller banarbeten är det även ny asfaltering i farten på Stockholm/Arlanda där bana 08/26 är stängd nästintill hela sommaren, ska försöka få till en bild hur den ser ut framöver också. Den är så gott som helt uppfräst på hela dess längd av 2500 m i alla fall samt markerad med stora vita metallkryss. Dessa kryss markerar att banan är avstängd vilket man tydligt ser från luften. Detta får man även vetskap om när man studerar de så kallade NOTAM (Notice to AirMen) under briefingen där det står vad som gäller för banorna och vad för arbete som är ingång (WIP - Work In Progress) vilket för både Arlanda och Jönköping var resurfaceing.


De varma däcken efter touchdown drog åt sig en del partiklar från den uppfrästa asfalten.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0