DAGENS FLYGNINGAR
Vid det här laget har jag redan haft åtminstone ett utförligare inlägg om just Kristianstad så jag ska försöka plocka ut de saker som skiljt sig en aning från föregående flygningar. Uppe på FL190 blev vi klarerade för att flyga in till Arlanda via en arrival route som går via Trosa. Utöver samhället finns här även en VOR-fyr och ett publicerat holding, det vill säga ett väntläge i luften där man flyger runt fyren men en viss tidsbestämmelse. När vi närmade oss Trosa fick vi mycket riktigt holding vid Trosa på grund av det för tillfället var snöröjning på banan. Detta kan programmeras in i FMS:en så att autopiloten själv flyger den förutbestämda banan runt VOR-fyren, vi hann dock bara påbörja den med första svängen innan vi istället blev radarledda av flygledarna för landning. Det blev dock inte raka flygvägen till banan direkt utan vi dirigerades ut på en liten tur så att säga. Till slut låg vi på en lång final till bana 19R, men på Arlanda snöade det kraftigt och det tog verkligen lång tid innan man såg banan. Banan var fortfarande rejält vit med snö när jag landade!
Blå och fin utsikt idag från "kontoret", fönsterna är eluppvärmda för att förhindra isbildning vilket ni kan skymta uppe till vänster.
Nästa flygning ner till Kristianstad var jag PNF och det blev verkligen mycket snack på radion denna gång med olika höjdklareringar hela tiden upp till FL180. Vädret på Kristianstad var betydligt bättre och kapten Tommy Mårtensson passade på att göra en klaff 35 landning, vanligtvis är det 25 som gäller. Vi stannade nästan på en femöring hehe! Dessutom tyckte jag skymta en nybliven kändis kliva ombord till Kristianstad. På ryggen hade personen i fråga en gitarr, om det skulle hjälpa vid gissningen!?
Försök till en liten mer konstnärlig bild!
Kort stopp på marken i Kristianstad och sen var det iväg igen, vinden låg i sidan så det var fritt fram att starta antingen 01 eller 19. Det blev start 01 som är betydligt smidigare när man ändå ska norrut, man försöker vara lika smidig vid landning när man kommer norrifrån det vill säga landning bana 19. Vädret hade nu blivit betydligt bättre på Arlanda och flygtiden upp denna gång blev betydligt kortare när man slapp holding med mera. Landning bana 19R blev det igen med en aning sidvind och därefter var det in och fixa med allt pappersarbete.
Blå himmel var det ja samt ett litet ljusfenomen!
Nu dröjer det ett tag innan man ska ut och flyga som det ser ut, men man vet aldrig och jag är alltid beredd när de ringer under min standby-tid. Framtill dess blir det med andra ord inga flygreportage utan jag får väl passa på att ta upp en del olika ämnen som vissa av mina läsare har önskat!
Såg att du hade flugit med Tommy!
Han är en härlig prick. Tog mitt PPL för Tommy och flyger mörker med honom nu.
Du kan hälsa honom att han ska trolla bort snön och jobba mindre så jag blir klar med mitt NQ nån gång :-)
Kändisen, kan det vara idol-calle?? :)
Ja gissningen måste väl bli Calle Christiansson från Idol. Eller Orup, det är alltid Orup:-)
Vad är det för pappersarbete du gör efter flygningen förresten? Lite mer kött på benen om det vore väldigt najs!
Blå himmel!
/Daniel
Jepp det är helt riktigt, Idol-Calle var det!
Johan,
Jag ska hälsa Tommy det! :) Har en del flygningar med honom i slutet av månaden igen.
Daniel,
Styrmans uppgift är bland annat att samla ihop alla dokument som man ska ha ombord under flygning, ATC-färdplan, loadsheet, nerskrivna klareringar, bränslekvitton med mera. Dessa ska sparas i tre månader i fall myndigheterna ska granska bolaget så att all dokumentation fungerar som den ska. Dessutom fyller line training-kaptenen i mina personliga papper som flygtid, feedback etc.
funderar
Har ni en checklista även för dokumenten? Alltså pre-airplane-checklist och post-airplane-checklist?
Vad händer om man glömmer något?
Det finns en lista i vår Operations Manual på vilka dokument som ska vara med vid flygning, detta får man läsa på helt enkelt eller så skriver man ut sidan och har den med som en "checklista".