EN ISLÄNNING PÅ SKÅNSK MARK
Vad gäller flygningarna idag har det blivit tre leggar och totalt 3,5 h i luften på sträckan Stockholm/Arlanda-Kristianstad och det är i Kristianstad jag nu befinner mig. Kommer bli ytterligare ett par leggar upp till Arlanda två dagar i rad nu och jag har därför nästan slagit läger här på hotel Christian IV. Har väl egentligen inte så mycket att rapportera från själva flygningarna annars, det nya momentet idag som man fick prova på var en klaff 35 landning i Kristianstad. Vanligtvis landar man med klaffläge 25 men med ytterligare några graders klaff kan man hålla sig flygande i betydligt lägre farter. Detta gör samtidigt att man kan göra en långsammare inflygning över banan och sedan snabbare få stopp på ekipaget när man väl tagit mark. Klaffläge 35 används i regel inte till de flygplatser vi flyger på i och med att banorna på alla destinationer är långa, men tidigare när Skyways hade norrlandstrafiken var det betydligt vanligare på de korta banorna som finns där.
Planet i fråga, TF-JMM, på marken i Kristianstad.
Inga problem att gissa varifrån planet kommer, utöver den isländska flaggan har man dock även fått dit en grönländsk.
EFIS-displayerna i islänningen vilket skiljer sig en del mot de andra, uppe på FL190 på väg till Stockholm-Arlanda som ni ser.
Vit motor och svart spinner till skillnad från Skyways röda.
Kul med något annorlunda. Var den fräsch i kabinen?
Vad kul med lite uppdaterad flightdeck! hihi
Islänning som flyger länge över hav,hmmm......hur är det med regler för olika typer av flygplan gällande flygning över öppet hav,närhet till nödlandning på mark osv ? EPOS-regler.....skulle vara kul om du kanske kunde göra ett inlägg om detta?
......Finnair,jag tror att det bolaget aldrig haft ett haveri med dödlig utgång.Vet du något om saken?
Johan K,
Ja det var roligt och väldigt lärorikt. Det är det i och för sig varje dag...man lär sig hela tiden! Kabinen var väl som våra andra men jag tycker nog en del av Skywaysplanens kabiner är minst lika fräscha om inte fräschare.
Conny,
Det finns regler för det där ja, du har insikt i det mesta. ETOPS är den rätta benämningen och givetvis kan jag berätta lite mer om det en vacker dag.
Du har rätt om Finnair, vad jag vet så har de inte varit involverat i något haveri med dödlig utgång.
ETOPS heter det ja,ser fram emot inlägget.
Btw,man måste skriva in en kod nu varje gång man kommenterar.Irriterande men jag förstår om du vill ha en form av "skydd".
Det är faktiskt inget jag har med att göra, det är antagligen blogg.se som infört denna "säkerhet" men jag ska se om det går att ta bort den. Har inte drabbats av så mycket spam-kommentarer här direkt.