ESSA-ESMT-ESSB-ESMT
Först ut en legg ner till Halmstad där jag var PF med andra ord och där jag nu fick göra min första egna landning, sist jag var här agerade jag PNF vid landning. Även om det var närmare två veckor sedan sist jag flög så sitter allt väldigt bra tycker jag och det var inga direkta konstigheter idag heller kändes det som. Alla våra flighter gick före tidtabell både vad gäller start och landning så det är väl ganska gott betyg för en som är ute på line training.
Dagens höjdpunkt får ändå Bromma bli och jag hoppar därför vidare till den leggen. Det blev alltså jag som flög denna sträcka igen och fick sätta ner hjulen mitt i Stockholm city nästintill. Det känns i varje fall så när man ligger på final och passerar över alla hustaken. Ska inte ens försöka beskriva hur häftigt det ser ut i ord, för det går helt enkelt inte! Blir inget längre referat ikväll utan jag kommer välja ut vissa delar och beskriva närmare för mina läsare de kommande dagarna. I och med Bromma ligger så pass centralt gäller här vissa restriktioner vad gäller bullernivån som förändrar våra procedurer en aning vid start och landning. Detta kallas Noise Abatement Procedure (NAP) och det har jag tänkt förklara närmare i dagarna.
Leif fick flyga hem till Halmstad igen som sagt och under tiden vi var på marken bytade man bana på Bromma så vi fick starta åt samma håll vi kom ifrån, det vill säga in mot stan! Jag skötte radion med andra ord och gjorde det en bra bit ner mot Götaland innan jag återigen tog över kontrollerna. Det finns nämligen vissa moment som man ska gå igenom och utföra under line trainingen och det är bland annat en simulerad Low Visibility Approach (LVA). Proceduren är sådan att styrman utför hela inflygningen och kapten tar först över och utför landningen när denna får bankontakt som kan vara väldigt sent. Passade rätt bra att göra denna nu ikväll för snön föll tungt över Halmstad och hela banan var vit! Mer om LVA får komma en annan dag liksom NAP, nu är det snart läggdags!
Linköping var den enda staden som man kunde se upplyst på vägen ner till Halmstad, annars var molntäcket rätt tjockt!
Vilken härlig trip det låter som! Att Bromma skulle va bäst är ju ganska självklart eftersom jag kommer därifrån och sen att det inte var några moln över Linköping var ju för att jag är där =) Men på torsdag är det hem till Bromma som gäller. Hur ser det ut inför fika på fredag? Kram
Hälsa Leif! Fast jag vet inte om han kommer ihåg mig, han var min (& Warrens) uppflygningskontrollant för 2 år sen! :D
Linköping är fint! Man ser flygplatsen ESSL/SAAB nere till höger med... :)
Maja,
Ja du ser Maja, det finns en mening med allt! =)Det ser bra ut för en fika, nu måste den bli till tycker jag allt! Hörs om det! Kram
Magnus,
Ja hälsade Leif idag från dig och försökte förklara vem du kunde vara men som han sa det är svårt att komma ihåg alla speciellt om det bara gäller vid ett enstaka tillfälle såsom en uppflygning. Men hälsningen är gjord iaf! Ja det har du rätt måste vara flygplatsen! Coola bilder på sydafrikanen (Kulula)! :)
Cool effekt där propellerbladen tycks stå stilla.