TANKNING

Det efterlyses lite information om tankningen för någon vecka sedan av en av mina läsare, så det är väl lika bra att man förklarar hur det det fungerar. Fokkern har en bräsnlekapacitet på 4160 kg och har en bränsleförbrukning på cirka 700 kg i timmen vilket skulle innebära att den skulle kunna hålla sig i luften uppemot 6 timmar! Jag har än så länge inte varit med om att vi tankat fullt någon gång, däremot rundtankar vi som det heter och det innebär att planet tankas på Arlanda för flygningen till och från destinationen i fråga.

Detta beror på dels på att det ur ekonomisk synvinkel är billigast att tanka på Arlanda och dels är det inga problem för Fokkern prestandamässigt att lyfta med så mycket i tankarna trots att den i övrigt är fullastad med passagerare och frakt. Detta gäller även på de korta banorna i Norrland, men det flyger inte Skyways längre tyvärr. På så sätt är det väldigt enkelt med bränsleplaneringen vid briefingen och i regel lyfter inte kaptenerna med mindre än 2000 kg bränsle i tankarna. Det är ju alltid bra att ha lite extra om något oförutsett händer, exempelvis nu häromdagen då vi blev klarerade till ett holding för att banan skulle sopas rent från snön. En annan fördel med rundtankningen är att man kan hålla nere turn around tiden på marken, det hade varit svårt att hålla de 20 minuter som avses om vi varje stopp det även skulle tankas.

Det finns dock en sak man ska observera, max startvikt för Fokkern är 20 820 kg och max landningsvikt är 19 730 kg vilket betyder att man får vara lite observant om man har korta flygningar såsom till Visby eller liknande så att man verkligen har förbrukat så pass mycket bränsle så att inte max landningsvikt överskrids vid landning. Det ska man alltid ha i åtanke och det försökte en av instruktörerna sätta dit mig och Johannes på en gång i simulatorn, men han lyckades givetvis inte med det som tur var!



Här tankas Fokkern faktiskt på Kristianstad som är den enda basen där bränslet verkar vara ännu billigare än Arlanda.

Kommentarer
Postat av: Alex

Conny,

Har du ännu flera frågor? Just shoot...

2010-02-06 @ 16:26:27
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: OKO

Igår åkte jag på en diversion. Vi skulle till Sundsvall, men bromsvärdena på banan blev sämre än de var vid planeringsstadiet innan vi åkte. Så det blev Kramfors.

Så visst händer det oförutsedda, även 3 veckor in på en rookies line training! :)

2010-02-06 @ 18:06:45
Postat av: Conny

Bra inlägg,lite mera frågor,hehe :



Har Fokkern någon tankmätare eller får ni loda ibland för att veta verklig mängd?



Görs beställning av bränsle redan på kontoret innan ni äntrar flygmaskinen eller får ni ringa efter bränsle från cockpit?



Jordas Fokkern vid tankning?

Hur lång tid tar det att tanka den om man ska ha ca ½ tank?



2010-02-06 @ 23:59:27
Postat av: Alex

OKO,

Där ser man, ja ur erfarenhetssynpunkt är det ju kanon! Inte lika kanon för passagerarna kanske...men säkerheten går ju före allt!



Conny,

Fokkern har flertalet bränslemätare faktiskt både inne i cockpit och på utsidan för tankpersonalen. Beställning görs redan på kontoret eller från luften. Man jordar alltid vid tankning. Vet faktiskt inte exakt hur lång tid det tar, gissningsvis 5-10 min.

2010-02-07 @ 11:47:26
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see,I see.......jag skulle gärna jobba med att tanka flygplan,ett sätt att komma nära dem om man inte kan bli pilot :)

2010-02-07 @ 19:18:46
Postat av: Anonym

villket årtal är skyways fokker 50 plan ifrån?

2010-02-07 @ 21:58:02
Postat av: Alex

De är tillverkade mellan 1987-1990!

2010-02-07 @ 23:47:05
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0