RADIOTRAFIK PÅ MARKEN

Har nog inte varit inne på detta ämne tidigare direkt så jag tänkte det kunde vara intressant för mina läsare att veta hur det fungerar med snacket på radion när man befinner sig på marken. Detta blir ur ett Arlanda-perspektiv, på de mindre flygplatserna blir det inte så mycket frekvensbyten utan där talar man i regel bara på en frekvens hela tiden, nämligen tornfrekvensen.

Styrmans uppgift hos Skyways (Avia Express) är att när man gjort flight deck redo för flygningen att lyssna av ATIS-frekvensen. ATIS:en (Automatic Terminal Information Service) finns faktiskt två utav på Arlanda, en för avgångarna och en för ankomsterna. Här läser en dataröst upp vilken bana som är i användning, vinden, sikt, molnhöjd, temperatur, daggpunkt, lufttryck och nu under vintern även bankonditionen och bromsvärden. ATIS:en har också en tidsangivelse med en bokstav beroende på när den är giltig och uppspelningen uppdateras varje halvtimme och får då en ny bokstav.

När detta är gjort och kapten sitter bredvid är det dags för att få sitt färdtillstånd. Då har man bytat från ATIS-frekvensen 121.625 MHz till Delivery som har frekvensen 121.825 MHz. Vi säger nu att vi heter Sky Express 1313 och ska till Visby, då säger man följande:

Jag: Delivery, Sky Express 1313 Information Bravo with QNH1007 Fokker 50 Stand 54. Request startup and clearance for Visby. (Jag läser med andra ord upp bokstaven och lufttrycket och sedan vad vi har för flygplanstyp och var vi står).
Delivery: Sky Express 1313 startup is approved, clearance Visby 3000 feet after departure turn right heading 160 vectors BABAP, Squawk 0753. (Kod som vi skriver in på flygplanets transponder så flygledarna kan se oss på sina skärmar)
Jag: Startup is approved, clearance Visby 3000 feet after departure turn right heading 160 degrees vectors BABAP, Squawk 0753, Sky Express 1313.
Delivery: Sky Express 1313 all correct, for taxi contact Ground on 121,7.
Jag: Taxi on Ground 121,7, Sky Express 1313.

När passagerarna är ombord och allt annat är klart startar vi motorerna, när detta är gjort och checklistan är läst begär vi taxi.
Jag: Ground, Sky Express 1313 Stand 54 request taxi.
Ground: Sky Express 1313 taxi to holding point runway 08, hold short of Zulu Kilo. (Zulu Kilo är en taxibana som vi inte får passera utan att vi fått fortsatt klarering senare)
Jag: Taxiing to holding point runway 08, hold short of Zulu Kilo, Sky Express 1313.

När vi närmar oss Zulu Kilo hörs följande:
Ground: Sky Express 1313, contact ground on 121.925. (En annan ground-frekvens som har ett annat ansvarsområde på flygplatsen än den förra frekvensen)
Jag: Ground on 121.925, Sky Express 1313.

Jag: Ground, Sky Express 1313 approaching Zulu Kilo.
Ground: Sky Express 1313, continue on to holding point runway 08.
Jag: Continuing to holding point 08, Sky Express 1313.

När man närmar sig banan blir det ytterligare ett frekvensbyte.
Ground: Sky Express 1313, contact Tower on 128.725.
Jag: Tower on 128.725, Sky Express 1313.

Jag: Tower, Sky Express 1313 at holding point runway 08.
Tower: Sky Express 1313, line up and wait runway 08.
Jag: Lining up and wait runway 08.

När banan är fri är det dags.
Tower: Sky Express 1313, runway 08 clear for take off.
Jag: Runway 08 cleared for take off, Sky Express 1313.

Full aktivitet är det som ni märker och det går i en rasande fart, allt utspelar sig samtidigt som man gör allt annat och man blir ständigt avbruten i checklistan eller i något annat. Simultanförmåga kan man lugnt säga! När man sen kommit upp i luften fortsätter det med flertalet frekvensbyte, det första sker ganska omgående under stigning då man egentligen är upptagen med massa andra uppgifter oavsett om man är PF eller PNF.

Ska man krydda till det lite extra kan man ju säga godmorgon, godkväll, hej, hej då, ha det bra.....och sådana saker vid första och sista kontakt med de olika stationerna. Jag har min radio igång ganska frekvent här på rummet och det är verkligen roligt vad vissa säger, jag håller på att samla lite citat som man kanske kan skriva om vid senare tillfälle. Ofta försöker dessutom flygledarna dra till med lite utländska fraser beroende på flygbolag, bonjour, tschüss och liknande är inte ovanligt. Inte heller utländska piloters försök att säga hej då!

Blev rena uppsatsen idag med märker jag...enjoy!

Kommentarer
Postat av: Pontus

Suveränt inlägg. Just radion är ett kapitel som jag gillar och tyckte var lite smålurigt men kul i början, även om det handlade på hobbypilotnivå.

Jag har hittat Geneves flygradiotrafik men inte Arlanda, Landvetter eller Sweden Control. Vet du var man kan hitta dom?



Mvh

Pontus

2010-02-08 @ 13:50:52
Postat av: Alex

Kul att höra, vad jag har förstått på feedbacken här på bloggen är det lite åt det här hållet som ni vill att jag ska skriva om! Borde vara intressant för de som inte alls har någon aning heller för den delen, du hade visst lite erfarenhet om det hela i alla fall.



Tyvärr så vet jag inte var man kan lyssna av den trafik du nämner, jag sitter med min radio här på rummet bara. Jag bor inte så långt från Arlanda som sagt så det är inga problem att få in deras frekvenser.

2010-02-08 @ 14:17:02
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Pontus: På www.Liveatc.net/ kan du hitta radiotrafiken för många flygplatser bla Arlanda.



Alexander: Är det lätt att höra vad dom säger i radion hela tiden? När jag lyssnar på radiotrafiken i min dator tycker jag det är brusigt och otydligt väldigt ofta så många gånger kan jag inte kan uppfatta vad som sägs.

2010-02-08 @ 14:19:57
Postat av: cecilie-bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Söt blogg!

2010-02-08 @ 14:43:11
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Mattias

De säger väl ändå "clearence" , cleared används ju vid star och landning i.e "cleared to land" "cleared for take off". Clearence används vid sk klarering för att inte missuppfattas med "klart" (starta/landa). Tidigare hette det ju "färdtillstånd".

2010-02-08 @ 16:33:56
Postat av: Alex

Fredrik,

Bra tips, tackar vi för! Inte alltid lätt att höra nej, men ibland vet man ju vad de ska säga så man förstår ju ändå. Men visst brusar det emellanåt. Say again får man ju dra till med annars, vikitgt att det blir rätt ju!



Mattias,

Du är ju inte så precis var du menar jag skrivit fel, men jag antar du menar att det ska vara "clearance Visby" istället? Jo det är väl förvisso sant, men man har ju hört båda kan jag ju säga. Får väl ändra det då så det verkligen är korrekt här på bloggen. Cleared kan du ju vara på flera områden på manöverområdet men däremot säger man just "take off" bara när du verkligen är cleared for take off. Detta är på grund av att man inte av misstag startar utan man verkligen har klart för start.

2010-02-08 @ 17:20:18
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Linsen

Hej!



Hittade hit till din blogg.. verkar vara väldigt spännande! Är du aldrig rädd när du flyger? Själv är jag livrädd men tvingar mig att genomgå flygresor för att kunna ta mig till varmare breddgrader, från marken så är jag dock väldigt fascinerad av flygplan.

Tack för intressant läsning!

/Linsen

2010-02-08 @ 17:34:18
Postat av: Alex

Linsen,

Kul att höra, jag försöker skriva på ett sätt här på bloggen som alla ska förstå även de som inte är så insatta i flyget. Började först som ett försök till att hålla min familj och kompisar där hemma informerade vad jag gjorde...men det är betydligt fler som hittat hit kan man lugnt säga!



Nej rädd kan jag inte direkt påstå, inte sen man började flyga Fokkern. Men man har respekt för vad som kan hända och det måste man ha tycker jag. Man är så koncentrerad på vad man ska göra hela tiden så man tänker inte direkt på någon rädsla eller hur jag nu ska förklara det hela.

2010-02-08 @ 17:54:13
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Kul läsning.



Vid motorstart,är det alltid en tekniker som övervakar proceduren?

2010-02-08 @ 20:15:02
Postat av: Alex

Nej det är ingen tekniker i regel men där finns alltid någon från markpersonalen som övervakar och ger starttecken.

2010-02-08 @ 20:35:36
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Concha

Ja, va kul! Jag vill läsa roliga citat från etern. :) Vad hände förresten med citat-boken vi skulle fixa från Ljungbyhed-tiden?

2010-02-09 @ 11:24:57
Postat av: Alex

Jag har samlat en del här vad gäller citaten, kanske behöver kompletteras lite med hjälp av alla. Men vi har ju inte tagit examen ännu eller? ;)

2010-02-09 @ 14:37:17
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Mattias

Hej igen!

Det jag menade är väl att svenska controllers oftast säger "clearance Visby bla bla bla". Jag har letat i författningssamlingen men inte hittat något som stöder min tes...enligt LFS 2007:13 "utfärdande av klarering" så står det att: när ATC ger klarering som utfärdats av annan enhet används fraseologin "(x) clears..." men att både "cleared to (punkt)" samt "recleared" som bekant ofta används vid ny flyghöjd/nivå. Jag beklagar om jag rör till det men vill minnas att svenska controlers envisas med att säga "clearance..." i samband med klarering vad gäller flygväg då piloten mottager sådant på uppställningsplatsen. Någon controler som läser detta kanske kan klargöra? Mvh Mattias

2010-02-09 @ 17:32:24
Postat av: Alex

Ja det börjar kanske bli en aning rörigt nu! ;) Känns som det kanske hade varit bäst och läge för en controller att kommentera som du säger så att det definitivt blir rätt. Får väl hoppas att det är någon som läser bloggen...och kommer med ett svar så småningom.



Är du flygandes själv Mattias?

2010-02-09 @ 22:59:19
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Mattias

Japp, ex F50 styrman (airBaltic)!

Älskar (och saknar) Fokkern. -Det är därför jag läser din blogg!

2010-02-10 @ 17:22:41
Postat av: Alex

Coolt! Vad flyger du nu då och vilket bolag? Jag gillar Fokkern grymt mycket också! Kul du läser bloggen!

2010-02-11 @ 00:22:24
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Mattias

Airbus på Thomas Cook.

2010-02-11 @ 08:35:26
Postat av: Alex

Häftigt! Jobbat där länge, flyger du både de stora och små? TFHS?

2010-02-13 @ 12:24:21
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0