OS-SPECIAL

OS-spelen i Vancouver är nu fullt igång och det kommer bli mycket tid i soffan framöver känner jag, igår blev det bland annat skidskyttet som är en grym tv-sport! Sport i övrigt är ett av mina större intressen bredvid flyget och jag har varit ganska aktiv ända fram till för nåt år sedan. Ishockeyn ligger närmast om hjärtan vilket både jag och brorsan spelade i många år. Det jag vill komma till och det som ger extra krydda till varje OS är de specialmålade flygplanen. Ett eller flera av flygbolagen i det land som OS avgörs i har garanterat minst en specialmålad maskin för att uppmärksamma denna event men även en och annan av deltagande länderna brukar ha någon form av dekal eller liknande när spelen närmar sig. Vancouver-spelens specialmålning står inte oväntat Air Canada för där de målat en Boeing 777-300 med olika personer som utöver OS-grenarna. Har tyvärr ingen egen bild på denna så jag får länka en från www.airliners.net.

http://www.airliners.net/photo/Air-Canada/Boeing-777-333-ER/1631450/L/

Däremot har jag ett par från ett par andra OS så jag passar på att visa upp dem. Den färgglada jumbon som ni ser här nedan är nog en av de snyggaste och coolaste 747:orna som lyft mot skyn men dessvärre står den sen några år tillbaka nu i rätt illa skick på backen.




South African Airways Boeing 747-300 även kallad Ndizani, målades i försök till att få OS i Sydafrika 1996 men flög sedan vidare i dessa färger i många år.



Ansett Australia hade ett flertal plan målade i OS-färger under Sydney OS år 2000 och jumbon här har min combo (Anton) här i lägenheten bidragit med som vid den tidpunkten bodde i Sydney! Tack för bidraget!



Till Aten OS år 2004 fanns det två stycken Boeing 737 som flög runt i denna specialmålning. Det grekiska bolaget hette vid den tidpunkten Olympic Airways passande nog och har "ringarna" även på den vanliga målningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0