LOW VISIBILITY APPROACH

Flygningen ner från Bromma till Halmstad nu i tisdags slutade med en simulerad Low Visibility Approach (LVA) som jag skrev tidigare men vad innebär detta då? Jo, när sikten är lägre än 750 m utför man denna procedur vid själva inflygningen, men det är rekommenderat att man gör det redan vid 1500 m sikt. Även vid 1500 m är sikten väldigt dålig kan jag lova! 

Inflygningen går till på följande sätt, styrman tar över kontrollerna vid lämpligt tillfälle innan inflygningen påbörjas om man nu inte alla redan är PF. Det var inte jag nu i tisdags så jag och kapten gjorde ett byte uppe i luften, när man gör detta byte måste man koppla ur autopiloten och byta läge från vilken sida autopiloten ska få sina inputs det vill säga min sida då. Därefter gör jag själva inflygningen och flyger helt på autopilot. Det är givetvis en ILS-inflygning där man både följer en localizer och glidbana. Under inflygningen sker vissa callouts mellan oss för att försäkra sig om att man befinner sig där man ska vara och att instrumenten fungerar. När vi närmar oss den höjden (100 fot innan) som man senast måste se banan ropar kapten "Hundred to go" och jag svarar "Checked". Kapten fokuserar nu helt på sikten ut och jag som styrman fortsätter att flyga på instrumenten. När det är 30 fot kvar ropar jag "Decide" och då har förhoppningsvis kapten sett banan och säger "Contact, My controls". Kapten tar över kontrollerna, kopplar ur autopiloten och slutför landningen.

Skulle kapten inte se banan säger han istället "Go around" och då genomför jag detta pådrag för att senare försöka landa på nytt eller gå till ett alternativ. Har kapten redan tagit över kontrollerna och av någon anledningen tappar bankontakten är det kapten som utför själva go arounden. Lite av ett samarbete kan man väl säga va? Det gäller verkligen att veta vad man ska göra i sådana här tillfällen för kapten förväntar sig att man gör just denna procedur och vice versa. Marginalerna är mindra och det är ju av högsta vikt att man gör som man har blivit tränad. Hade gärna velat visa upp en bild på hur lite man ser framåt i dessa sikt förhållanden, i simulatorn frös vi bilden nere på minimumhöjden och där såg man inte många ljus på banan direkt! Då vet ni lite mer om detta också, för egen del blir det snart att bänka sig i tv-soffan framför hockeyn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0