LJUSARE TIDER

De går mot ljusare tider både vad gäller solljuset och flygtrafiken vilken dagens kanonväder på Arlanda tydligt bevisat. Brukar i och för sig rätt ofta bli klarblå himmel dagen efter en snöstorm och det var verkligen på tiden med bra väder nu!

Solen orkar dessutom vara uppe ända fram till 16.30 vilket nu betyder att man återigen kan fånga Air China när den landar. Värre är det med Qatar Airways som landar redan vid 06.10 men som tur är startar den i alla fall i dagsljus. Varför jag just tar upp dessa bolag är framförallt på grund av att nu senare i vår kommer de uppgradera rejält vad gäller flygningarna till Stockholm. Air China uppgraderar sin Airbus A330-200 till den betydligt större Boeing 777-200, vissa avgångar kommer även flygas med Airbus A340-300 vilket även den är en uppgradering från den nuvarande. Qatar Airways uppgraderar sin lilla Airbus A319 till en Airbus A330-300 vilket är en kraftig ökning på antalet platser varje avgång till Doha, huvudstaden i Qatar. Flyget verkar alltså gå mot ljusare tider och vi får hoppas att fler bolag kan komma med liknande nyheter framöver!




Air China Airbus A330-200



Qatar Airways Airbus A319


Kommentarer
Postat av: Conny

Fina bilder som vanligt och rätt cool färgeffekt i förra inlägget :)



Kan man se SAS Airbus 340 på ARN eller bara Kastrup?

2010-02-21 @ 20:25:31
Postat av: Alex

Tack Conny!



Nej A340 syns inte till så ofta här på Arlanda längre. Speciellt inte nu när SAS bara har linjer till Chicago och New York härifrån, får väl se om det blir någon Asien-linje (Bangkok eller Peking) till våren igen för då blir det A340.

2010-02-21 @ 20:45:27
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik

Hej!

Jag undrar om man måste sitta med vässade öron när ATC ger dig en ny frekvens eller om du har de olika frekvenserna som du skall använda dig uppskrivna. T.ex när du kontaktar depature, ground och tornet eller frekvenser under routen?



2010-02-22 @ 09:57:24
Postat av: Alex

Hej Erik!



Med tiden lär man ju sig frekvenserna och vilken som man antagligen kommer bli överskiftad till. På marken på exempelvis Arlanda finns en karta över vilka områden på flygplatsområdet som varje frekvens omfattar.



Ibland när man ska kontakta departure säger inte flygledarna frekvensen utan de förutsätter att man antingen kan den eller att man läst på vilken frekvens man ska kontakta när det blir aktuellt.

2010-02-22 @ 10:04:59
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Det händer väl ibland att ett flygplan får punktering vid start/landning........hur ofta kan det hända?



Fick ni öva på det i simulatorn?



Vad för gas är det i däcken......är det kväve?

2010-02-22 @ 11:44:37
Postat av: Fransmannen

Alex: Jag såg kinesen på plats igår...borde de inte tvätta den snart ;-)

Erik: (Tillägg) frekvenserna på flygplatsen (Grund, Delivery, Departure, TWR, osv) står på de flygplatskartor vi har, men ibland kan ATC ge dig en annan frekvens än den du förväntar dig, exempelvis för ett annat område som Alex talar om. Enroute får man nya frekvenser efterhand, och det tar ett tag innan man lär sig i vilken ordning och när de kommer...

Conny: Det är kvävgas i däcken, och Alex kan berätta hur kul det är att få punktering i simulatorn. (Den stog på snedden och såg ut som en skadskjuten anka utifrån!)

2010-02-22 @ 14:53:03
Postat av: Alex

Det är rätt som Fransmannen skriver och för er som inte vet det är den flygande Fransmannen kursare med mig.



Det enda jag har att tillägga är just det där med punkteringen, det sa bara pang när man satte ner Fokkern på banan. Punkteringen ledde slutligen dessutom till total landningsställkollaps som då Fransmannen bevittnade på utsidan. Måste sett roligt ut ja, två lagom förvånade piloter bakom spakarna för den delen också! :)

2010-02-22 @ 18:00:38
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: The aviator

Fyfan a319 hela vägen till doha, på tiden att 330 tar över. Visste inte ens att 319 hade kapacitet att flyga så långt.

2010-02-24 @ 16:20:07
Postat av: Alex

Ja det är en bit för den lilla Airbusen, jag hade föredragit en widebody om det är så långa flygningar måste jag säga. Räckvidden borde vara i närheten av max känns det som ja!

2010-02-24 @ 21:29:03
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0