ESSA-ESMK
Nya koder idag som ni ser, trots det så har jag alla redan varit på båda flygplatserna tidigare. Stockholm/Arlanda har ESSA medan dagens destination Kristianstad har ESMK. Dessa flygplatsförkortningar är ICAO's (International Civil Aviation Organization) och till skillnad från IATA's är de istället bestående av fyra bokstäver. De första två bokstäverna visar i regel vilken kontinent och land som flygplatsen är belägen i (E för Nordeuropa och S för Sverige), de resterande två bokstäverna bestämmer flygplatsen.
Nu när man ändå alla redan har så många förkortningar i branschen är det väl lika bra att vi har några till, eller hur?
I vart fall så är man nu på hotellet i Kristianstad och tar det lugnt på rummet. Tidig uppstigning blir det imorgon, antagligen redan vid 04.00 och sen blir det faktiskt en crewbil som jag själv kör denna gång till flygplatsen. Tre flygningar blir det imorgon, en tur och retur Kristianstad-Stockholm och sen ytterligare en sträcka upp till Arlanda innan man går av för dagen.
Dagens flygning då, jo den började med incheck 13.20 på Skyways Traffic Control Center, det vill säga byggnaden på rampen vid terminal 3 vilket jag visat en bild på tidigare. Efter en genomgång av vädret blev det en kort promenad till flygplanet för dagen, nämligen SE-LEC som var ny för mig! Vad gällde vädret bestämde oss för att ha Malmö-Sturup som alternativ vid en eventuell "diversion", vilket det brukar stå på ankomstlistorna om planet inte landar där det ska. Ängelholm brukar vara det förvalda alternativet på färdplanen men idag höll inte detta alternativ vädermässigt.
Flygningen som sådan gick helt enligt planerna och jag var PF på sträckan. Uppe på höjd FL180 var vi en rejäl bit ovanför molnen så Fokkerns egna solglasögon åkte upp i rutan för att skydda en aning mot solen som stod rakt i ögonhöjd på oss. Efter cirka 50 minuter var det dags att börja sjunka och det tog ett bra tag innan vi kom ner i molnen, men de var inte särskilt tjocka och vi såg ganska snabbt den vita marken. Det var en del sidvind vid landningen men den satt vädligt bra idag tycker jag. Avslutar med två bilder nere från Skåne och med det gjort säger jag godnatt!
Dagens kärra, SE-LEC, vilar lite innan det är dags för nästa flight upp till Arlanda igen.
Kristianstad Airport återigen på bild men rätt häftigt ljus denna gång!
Nu när man ändå alla redan har så många förkortningar i branschen är det väl lika bra att vi har några till, eller hur?
I vart fall så är man nu på hotellet i Kristianstad och tar det lugnt på rummet. Tidig uppstigning blir det imorgon, antagligen redan vid 04.00 och sen blir det faktiskt en crewbil som jag själv kör denna gång till flygplatsen. Tre flygningar blir det imorgon, en tur och retur Kristianstad-Stockholm och sen ytterligare en sträcka upp till Arlanda innan man går av för dagen.
Dagens flygning då, jo den började med incheck 13.20 på Skyways Traffic Control Center, det vill säga byggnaden på rampen vid terminal 3 vilket jag visat en bild på tidigare. Efter en genomgång av vädret blev det en kort promenad till flygplanet för dagen, nämligen SE-LEC som var ny för mig! Vad gällde vädret bestämde oss för att ha Malmö-Sturup som alternativ vid en eventuell "diversion", vilket det brukar stå på ankomstlistorna om planet inte landar där det ska. Ängelholm brukar vara det förvalda alternativet på färdplanen men idag höll inte detta alternativ vädermässigt.
Flygningen som sådan gick helt enligt planerna och jag var PF på sträckan. Uppe på höjd FL180 var vi en rejäl bit ovanför molnen så Fokkerns egna solglasögon åkte upp i rutan för att skydda en aning mot solen som stod rakt i ögonhöjd på oss. Efter cirka 50 minuter var det dags att börja sjunka och det tog ett bra tag innan vi kom ner i molnen, men de var inte särskilt tjocka och vi såg ganska snabbt den vita marken. Det var en del sidvind vid landningen men den satt vädligt bra idag tycker jag. Avslutar med två bilder nere från Skåne och med det gjort säger jag godnatt!
Dagens kärra, SE-LEC, vilar lite innan det är dags för nästa flight upp till Arlanda igen.
Kristianstad Airport återigen på bild men rätt häftigt ljus denna gång!
Kommentarer
Postat av: Conny
Har Fokkern wc ombord?
Om inte,får då besättningen kila in i terminalen om de måste uppsöka en wc?
Och vid korta turn arounder,finns det egentligen tid för wc-besök? Om man nu måste sas......
Postat av: Alex
Ja, Fokkern har WC ombord men de flesta brukar springa in i terminalen under ett stopp i vilket fall. Men det finns knappt tid för ett toa-besök som du säger, det går i ett hela tiden!
Trackback