ESMT-ESSB-ESMT-ESSA

Nästintill sovmorgon idag i alla fall jämfört med om man hade utgått från Kristianstad eller Visby, uppstigning först klockan 05.00 och avfärd till Halmstad City Airport 05.50. Två Fokkers kunde man skymta på plattan på långt håll men där fanns även en liten Jetstream där. Jetstreamen tillhör flygbolaget Direktflyg men flyger för Skyways på den verkligen tidiga morgonavgången till Arlanda. Men inte långt efter var det alltså dags för ytterligare en kärra till Arlanda samt vår till Bromma. Många Stockholmsresenärer från Halmstad med andra ord!

Förberedelserna flöt på riktigt bra trots den tidiga timmen och vi var faktiskt klara för start 20 minuter innan tidtabell och vi kom till och med iväg innan Arlanda-kärran som egentligen hade tidigare avgångstid än oss. Alltid lite kul att tävla och att komma först iväg givetvis. Avståndet från platta till bana i Halmstad är extremt kort och det är precis man hinner med att göra alla punkter på listan innan kapten vill dra på ute på banan. Det tog nog inte ens en minut från och med det vi började taxa till dess att Leif tog tag i "flight controlen" och lyfte Fokkern mot den fortfarande mörka himlen. Landning på Bromma blev också 20 minuter tidigare än tidtabell så jag tror nog att passagerarna var nöjda.

Leggen tillbaka till Halmstad flög jag och fick då utföra den där Noise Abatement Procedure som jag snackade om igår. Proceduren innefattar att man stiger med en betydligt brantare vinkel och med lägre hastighet än vanligt för att på så vis minska markbullret. Hade en del motvind på sträckan ner till Halmstad så det tog sin lilla tid att komma ner dit. Kort stopp på plattan där, sen var det dags för Arlanda igen som man faktiskt inte varit på nu på några sträckor. De flesta andra flighter går ju i regel alltid via Arlanda men från Halmstad finns alltså chansen att även få flyga till Bromma. Den tidigare motvinden blev ju nu medvind och på sträckan kom vi upp i en hastighet jämfört med marken (groundspeed) på 325 knop som är ungefär 600 km/h! Bra ös med andra ord! Men det finns de som varit uppe i betydligt högre hastigheter med Fokkern har jag hört. Landning bana 01L blev det på Arlanda och det var slut på dagens och veckans flygningar tyvärr. Nästa vecka blir det några vändor till Kristianstad och framtill dess kan jag ju bjuda på lite mer detaljerade inlägg som jag blivit tipsad om. Håll er uppdaterade med andra ord!





Två övernattande Fokkers i Halmstad, Skyways har även en hangar här där de antagligen stått under natten.



Rätt tråkig utsikt från kontoret, eller!? ; )




Grått och tråkigt väder på Bromma, man ser knappt konturen på Fokkern. Man kan dock se en nöjd styrman som tittar ut i alla fall!


Kommentarer
Postat av: Conny

Hur är det med service och reparationer ute på destinationerna?



Om ni behöver hjälp av mekaniker,då ringer ni bara den lokala flygverkstaden?

Och räkningen skickas till kontoret?



Och vad händer om den lokala mekanikern bara får skruva Boeing 737 och inte Fokker 50?



2010-02-17 @ 20:24:15
Postat av: Alex

Vad jag vet så finns Skywaystekniker bara på de större baserna Arlanda, Halmstad och Visby. Om man är på annan ort får man ser hur allvarligt fel det är, finns en lista som man kan slå i och se om man kan starta trots att något eventuellt skulle vara sönder eller mindre funktionsdugligt.



Annars får man kontakta tekniker på Arlanda i regel och så får man se hur man löser det därifrån. Kan ju hända att man får ställa in en avgång tills det att det kan komma en tekniker med nästa flyg eller liknande. Givetvis kan man ju ha vissa avtal på andra flygplatser vad gäller teknik, men det är mer än vad jag vet hur det är för tillfället. Får väl höra mig för.

2010-02-18 @ 11:01:35
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0