HELSINGBORG - STOCKHOLM MED FOKKERN!!!
Igår drog det in en varmare luftmassa över södra Sverige och Danmark som i samma stund gjorde att det blev väldigt disigt med dålig sikt. När jag kom till incheckningen låg dimman tät även i Kristianstad och den inkommande flighten från Stockholm låg och snurrade i ett väntläge ovanför flygplatsen för bättre siktförhållanden. Sikten blev inte bättre och planet fick flyga vidare till Ängelholm där sikten var betydligt bättre. Detta medförde att vi i besättningen blev satta i en taxi mot Ängelholm och passagerarna i buss för att istället flyga passagerarna därifrån.
Avgång från hemmaplan och Helsingborg/Ängelholm flygplats med andra ord, en flygplats som normalt Skyways inte flyger till. Detta hade jag verkligen inget emot utan jag såg det mer som en bra erfaranhet , jag antar att passagerarna kanske inte var lika nöjda med några timmars försening dock. Men vädret är så ibland och det kan man ju inte riktigt rå på. Flygtiden mellan Ängelholm och Stockholm var det i närmaste identisk som från Kristianstad och följde så gott som samma punkter längs med luftleden. Landning blev det på bama 19R och en bra bit in på banan dessutom, jag satte ner hjulen först efter ungefär halva banan! Detta bara för att snabbare komma till gate utan lång intaxning, Fokkern har inga som helst problem att hinna sakta ner farten på denna långa bana direkt.
Snabbt av med passagerarna och på med nya, sedan kurs mot Kristianstad. Fortfarande disigt på Kristianstad men det var visst ännu värre i Halmstad och Jönköping vilket gjorde att dessa flighter ställdes in. Sikten i Kristianstad var dock så pass bra att det var landningsbart och det hade bland annat mörkret bidragit en hel del med. Det är betydligt enklare att se inflygningsljusen i mörker. Under hela inflygningen befann vi oss tät dis och det var först när vi började närma oss den beslutshöjd för om man ska dra på igen som vi såg de blinkande inflygningsljusen. Inflygningsljusen sträcker sig en bra bit från banans början så banan såg vi först betydligt senare. Verkligen tur att finns så skarpa lampor får man säga! : )
Med den landningen cirka 2,5 h efter tidtabell för ovanlighetens skull var det slut på den dagens äventyr och man fick åka tillbaka till hotellet igen. Idag har jag bara flugit passivt upp med förmiddagsavgången från Kristianstad och passade därför på att testa komforten längst bak. Måste säga att Fokkern är verkligen både tyst och bekväm trots sin ålder!
Det var snabba ryck när vi väl kom till Ängelholm, men jag var tvungen att ha bildbevis på att man varit här med Fokkern. Totalt misslyckad bild egentligen men effekten blev grym och därför får den sin plats här på bloggen.
Detsamma gäller väl egentligen denna bild, men här är bildbeviset i alla fall att man varit på hemmaplan också!
Inflight-bild från sista raden på vägen upp till Stockholm idag.
När kommer kartan? ;-)
För många år sedan, i början av 80-talet, skulle jag flyga KID-BMA med Linjeflyg och Fokker F.28 Då var det också ordentlig tjocka och inkommande kärra från BMA gjorde tre landningsförsök innan man gav upp och flög vidare till AGH. Vi fick beskedet att bussas till AGH och då uppstod det en mycket stor irritation i incheckningskön. En gubbd-l, rent ut sagt, skulle stämma hela bolaget för att han missade ett jätteviktigt möte i Stockholm. Då var det en som sa till honom att lugna ner sig. Alla skulle ju komma för sent och säkerheten gick ju i första rummet. Han tystnade ganska snabbt.
När vi närmade oss BMA meddelar oss kapten, att trots förseningen, hade vi fått vara med om en av bolagets snabbaste flygningar på denna sträcka. Gynnsamma jetströmmar låg rätt riktade i leden.
Ja, en ny nål på kartan...jag klagar inte! :) Det var en story det du, där var nog några irriterade själar ombord igår också. F28 var innan min tid för den har jag aldrig flugit med, har den på bild dock både SAS och Air Botnia.
Ngt för piloter kanske:
http://feber.se/hem/art/174406/flyg_jacka_flyg/
Där ser man, den ser dock lite opraktisk ut om man fyller alla galgar med jackor måste jag säga hehe! Cool var den iaf!