COM FAILURE ON THE GROUND
Följande gäller:
Grönt fast ljus = Cleared for take off
Grönt blinkande ljus = Cleared to taxi
Rött fast ljus = Stop
Rött blinkande ljus = Taxi clear of runway
Vitt blinkande ljus = Return to starting point at the aerodrome
Man svarar att man förstått signalen genom att röra på skev- eller sidorodret vid dagsljus medan man under mörker blinkar med landningsljuset två gånger alternativt navigationsljuset.
"Com failure in the air" får bli morgondagens inlägg, efter det har man nog täckt in det viktigaste inom kommunikationen som en av mina läsare tidigare efterlyste. Hoppas ni har lärt er något än så länge i alla fall!
Intressant blogg!
Hur tuff tyckte du att din utbilning var? Kände
du att du hängde med i studierna eller fick
alla elever den tid de behövde? Undra också om ni
skaffar er kontakter under utbildningstiden? För det
är ju inte så lätt att få ett pilotjobb baserad i Sverige som nyexamerad pilot.
Fortsätt blogga :)
Mkt intressant och lärorikt!
Tornet har alltså en signallampa liknande den på fartyg?
Per,
Kul att höra, försöker göra den intressant för så väl de som redan är insatta i flygbranschen och de som inte är det. Utbildningen har varit väldigt intensiv måste jag säga speciellt under tiden i Ljungbyhed men i slutändan hann man ändå med allt som tur var. Vi får ju kontakter i Avia Express om inte annat men annars vet jag inte direkt om man har skaffat sig några, det kommer kanske. Jag fortsätter blogga! :)
Conny,
Bra! Ja det stämmer, det ska de ha i alla fall men har aldrig beskådat det själv...inte på Arlanda iaf!
Vi har fått testa den i ESTL's tower när vi var upp på besök och 09-norrmännen hade rast med Micke och hade comfailure.. Vi blinkade åt dem med alla färger... Funkade jättebra! :P hehe
Hehe coolt! Bra att det fungerar även i realiteten med andra ord!