BYE BYE FINNAIR MD11!!

Mitt i all OS-yra där Sverige imorse lyckades med en seger mot Finland i hockeyn, så är det även idag som Finnair har gjort sin sista reguljära flygning med McDonnell Douglas MD11! Flight AY022 från Delhi till Helsingfors markerade slutet för typen som varit i trafik hos Finnair i 20 år! Finnair var faktiskt det första bolaget som satte MD11:an i trafik och har under åren haft totalt sju stycken. Men nu är alltså MD11:an hos Finnair historia och bolaget har ersatt typen med modernare Airbus A330 och A340 på långlinjerna.

Jumbon i all ära men jag har alltid haft en förkärlek till de stora tremotoriga kärrorna och speciellt MD11:an! Antagligen är det den annorlunda men oerhört snygga designen som gör det! Tyvärr så kommer man antagligen aldrig få flyga denna maskin och jag tror inte heller att vi någonsin kommer få se en tremotorig widebody igen. Det är helt enkelt inte lönsamt längre nu när utvecklingen gjort så att två motorer kan utvinna lika mycket kraft som tre. I och med Finnair tar MD11:an ur drift finns det bara två bolag kvar som flyger med den i passagerartrafik men som fraktmaskin verkar typen var väldigt populär och förhoppningsvis kommer man få se den i många år framöver ändå! Förra året skrev jag ett längre inlägg om MD11:an om någon är intresserad:

http://alexanderjonsson.blogg.se/category/tema-flygplan.html

Avslutningsvis blir det givetvis några hyllningsbilder på Finnair's MD11:or och på tal om sammanträffande fyller dessutom finnen i klassen år idag! Grattis Tristan, du får se bilderna som gratulationskort! ; )













Förutom Finnair's vanliga målning som ni kan se överst fanns det även två Mumintroll i flottan. Under juletid kunde man även se jultomten längs med flygkroppen.

Kommentarer
Postat av: OKO

Jag ställer mig till hyllningskörerna och tar en liten nostalgitripp i och med denna sista flygningen samt tack för gratulationen! :)



/ Tristan

2010-02-23 @ 10:02:24
Postat av: Alex

Snacka om sammanträffade! Ha det gott OKO! Fly safe!

2010-02-23 @ 10:23:31
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: OKO

it´s a sign... ;)



(kanske får jag sätta mig bakom spakarna på en cargo-MD-11)



Detsamma! Vi hörs på level!

2010-02-23 @ 15:45:04
Postat av: Conny

Fina bilder på ett underbart flygplan! :)



Är de från Helsingfors?



Jag flög Finnair MD 11 från Helsingfors-New York 1992.En härlig upplevelse vilken man kommer ihåg bra än idag......jag läste ditt inlägg med en tår i ögat.Förbannat synd att de fasar ut MD 11:an !

2010-02-23 @ 16:50:58
Postat av: Alex

OKO,

Jag tror det blir svårt att hamna bakom spakarna på den även om det skulle vara en fraktare. Men man ska ju aldrig säga aldrig...



Conny,

Ja, bilderna är från Helsingfors. Tyvärr hade jag inte riktigt vädret på min sida...men vad ska man göra!? Vädret rår man inte riktigt på.



Jag har aldrig fått tillfälle att flyga med den, jag trodde jag skulle hinna göra Asien-resa om nåt år och då hade jag helt klart valt Finnair och MD11:an. Men tyvärr så snabbade de på utfasningen! :(

2010-02-23 @ 21:35:47
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0