VBY-ARN-VXO-ARN-VBY

Vistelsen på Gotland och Visby börjar lida mot sitt slut för denna gång, sista kvällen här innan innan man stiger av sitt pass på Arlanda imorgonkväll. Det blir givetvis några flygningar imorgon också men bara två aktiva, egentligen skulle det bli två tur och returer mellan Visby och Stockholm/Arlanda. Alla i klassen har dock ännu inte gjort linecheck så jag får kliva åt sidan imorgon under en tur/retur så att fler av oss blir utcheckade för att kunna flyga med övriga kaptener i bolaget. Jag får istället en extra lång paus först på Arlanda på förmiddagen och sedan i Visby på eftermiddagen innan jag flyger passivt tillbaka till fastlandet med den tidiga kvällsavgången till Arlanda.

Över till dagens flygningar som har bestått i ett liknande upplägg jämfört med gårdagen det vill säga ett småländskt besök nere i Växjö. Molnigt värre har det varit idag över så gott som hela Sverige med en del regn och vind. Det har mestadels blivit instrumentinflygningar bortsett från sista flygningen till Visby även om det var rätt molnigt här också. Vinden var rätt tilltagen idag också framförallt här i Visby samt Stockholm, det var i banans riktning i och för sig vilket gjorde att det kändes som man flög i slow motion på finalen. I Visby kändes det som vi aldrig skulle komma fram, det är riktigt stor skillnad på hur man upplever hastigheten. Den indikerade farten på mätaren i cockpit ska ju i regel alltid vara samma oavsett om det är med- eller motvind vid inflygningen och sättningen, däremot är ju hastigheten jämfört med marken väldigt varierande och det känns verkligen som man stod stilla i luften. Eller som kaptenen sa, vi hovrar in för landning som en helikopter! Vindhastigheten här i Visby var 19 knop i nosen vid landning och det märks verkligen även om man sitter i ett så pass stort plan som en Fokker!


Vit fin "bomull" på vägen ut till Visby.


Rejäl sidvind på 60 knop, ni ser upphållningen på 15 grader höger för att kunna följa track-linjen på 215 grader ner mot Växjö.


Mitt numera klassiska "wingshot" med den relativt stora motorn, propellerdiameter på 3,66 m!



Dagens Gotlandsbild blev inget annat än den Gotländska flaggan vilken inte oväntat har ett får som huvudmotiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0