V-BAR vs. CROSSBAR

Här kommer nu äntligen en visualisering på de två olika Flight Directors som vi använder på Fokkrarna, blir kanske enklare att förstå vad jag har skrivit om tidigare nu när även ni kan se hur det ser ut i praktiken.


Flight Directorn i form av V-bar består av en svartgul spets (trekanten) och ett rosa liggande V som ni ser på bilden. Den svartgula trekanten symboliserar flygplanet och det läge som maskinen befinner sig i medan det rosa liggande V:et visar hur man ska styra för att följa de input som flight directorn får från någon källa. I detta fall är det från FMS:en och det är därför det står LNAV i displayens vänstra övre hörn samt att vi håller den höjd som är satt på altitude selectorn och som betecknas ALT.

Innan någon kommenterar varför jag inte har trimmat ut flygplanet vilket man kan se på den vita kula som annars ska vara placerad mitt emellan de vita markeringarna, så kan jag informera om att det är jag som är PNF på denna sträcka när jag tog bilden. Kapten har ett likadant instrument på sin sida vilket blir gällande när det är han som är PF, inga instrument är perfekt utan vissa avvikelser finns alltid vilket bilden tydligt visar.


Den andra typen av Flight Director som den isländska maskinen är utrustad med är alltså Crossbaren. Flygplanet visualiseras här igenom den gula prick och cirkel som befinner sig centrerat för tillfället medan det gröna korset visar hur man ska styra. Liksom föregående bild är det LNAV och ALT som är inputs och vi befinner oss med andra ord på crusinghöjd. Jag tycker den här flight directorn är en aning rörigare och färgerna gult och grönt skiljer sig inte lika markant från V-barens gulsvarta och rosa färger. Längs med horisonten kan ni även se ett kursgyro vilket bidrar en viss del till att det blir mer ihoptryckt i denna display. Jag som flyger denna sträcka med en aning bättre uttrimmning jämfört med bilden på V-baren.

Snart är påsken slut och ikväll får man sätta sig på planet igen för att ta sig upp till Stockholm. Imorgon är det introduktion i kursen för Human Factors som hålls av TFHS men det blir alltså i Skyways lokaler på Arlanda. Mer om det blir det säkerligen imorgon kväll.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad är LNAV för något? Har hört och läst det mycket i flygsammanhang men har inte listat ut vad det är för något...

2010-04-05 @ 21:21:37
Postat av: Alex

LNAV står för Lateral Navigation och är helt enkelt den navigering som sker via FMS:en i horisontalplanet över specifika punkter på marken. Innan start har vi programmerat FMS:en med den rutt från A till B som är tänkt att vi ska flyga.



Hoppas det är svaret på din fråga annars får du fråga vidare.

2010-04-06 @ 21:35:12
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0