NY DESTINATION: VÄXJÖ

Fyra nya flygningar idag och även en ny destination för egen del med Fokkern. Har tidigare skrivit att Växjö-linjen numera flygs med Fokker 50 istället för den tidigare inhyrda Saab 340 och det var hit slingan gick idag. Slingan går ju alltid via Stockholm/Arlanda och tillbaka ut till Visby strax innan lunch, under denna tid hinner man alltså med fyra flygningar men det beror i största del på att det är väldigt korta turn arounder på marken.

Det var mycket trafik in till Arlanda imorse samtidigt som ny aska dragit in över Sverige, numera får vi flyga i askan eller rättare sagt eventuellt spåren av askan i den luft som indelas i "Zon 2"-luft. Det blev ett väntläge vid Trosa men bara ett varv innan vi blev radarvektorerade först norrut en bit innan det blev söderut igen för att bli norrut igen och landa bana 01R. Hängde ni med? Det var inte riktigt straight in approach direkt som ni förstår. I väntläget drar man ner hastigheten till 160 knop från ungefär 210 knop för att inte varven och svängningsradien i väntläget ska bli för stora. Imorse var det dessutom klart och fint i luften och man såg planen "staplade" på varandra i väntläget. Fed Ex med sin Airbus A300 låg som en bjässe under oss, riktigt häftigt att se! Blocktiden på flygningen från Visby blev 1,0 h istället för den alltmer vanliga tiden på 0,7 h!

Jag flög den första leggen in till Stockholm/Arlanda så därför fick sedan kapten flyga ner till Växjö och tillbaka medan jag tog turen ut till Visby sen. På så sätt får båda landa varsin gång på det alltmer trafikerade Arlanda jämfört med småflygplatserna. Däremot var det inte särskilt trafikerat idag när vi kom på inflygningen till Arlanda från Växjö, på grund av askan blev vi erbjudna en straight in approach till bana 01L. Vi tog detta erbjudande givetvis! Vi var dock inte särskilt långt ut men fortfarande på FL210 (21.000 fot), det blev ett rejält dyk med 3000 fot/min i sjunkhastighet!

Turen ut till Visby sen flög jag som sagt och den gick betydligt snabbare än därifrån imorse. En blocktid på 0,6 h och en groundspeed på över 300 knop hela vägen så gott som gjorde att man fick passa sig så att man varken kom för högt eller för snabbt in på den visuella inflygningen till bana 21. Det var dagens rapport det och som läget ser ut nu blir det Växjö även imorgon men det vet man först efter incheck imorgon egentligen, det kan alltid ändras i sista stund.



Parkeringsbromsen satt precis utanför Växjös ankomstterminal.



Fokkern speglar sig i terminalen, inte det bästa resultatet men tankegångarna på en sådan här bild har funnits ett tag. Får avvakta tills vi parkerar framför en ännu bättre fönsteryta innan den perfekta bilden kommer.



Dagens Gotlandsbild som blev en aning redigerad för att få den extra effektfull, motivet är en gammal rostig kran nere i hamnområdet som lyste fint i kvällssolen.



Kommentarer
Postat av: Ina

Hej!

Haha, tack så mycket. Blev riktigt förvånad jag jag såg det själv!



Aaah, jag bor ju på plattan så det är inte långt från själva banan där planen dra på. Har vaknat nån morgon när planen drar på :)



Men du såg ju ut att ha det riktigt bra där framme i cockpit. Trivs du bra på TFHS? Lycka till du med :)

2010-04-29 @ 12:00:10
URL: http://inakarlsson.blogg.se/
Postat av: Alex

Hej Ina!

Ja det är alltid roligt, har lyckats en gång själv faktiskt...hur nu det gick till!?



Jag bor själv riktigt nära Arlanda så man blir väckt emellanåt av en och annan högljudd MD80 hehe!



Det är riktigt bra där framme i cockpit på Fokkern, svårt att tycka annat. Det är en grym utsikt man har därifrån! :) Ja, jag trivs jättebra på TFHS även om jag numera är ute i Avia Expess och flyger mestadels. Men tiden i Ljungbyhed är svårslagen den också!



Vad siktar du på i framtiden då? Bolag? Flygplanstyp? Lycka till som sagt!

2010-04-29 @ 21:38:39
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0