LINECHECK!
Linecheck innebär att en linecheck-kapten åker med på jumpseat och kontrollerar om kapten och styrman flyger på det sätt som bolaget vill att man ska göra. Detta görs med jämna mellanrum för att se om bolagets operations manual följs vad gäller procedurer, tystnad i cockpit under FL100, handhavandet av flygplanet etc. För kapten var det dags för en update medan det för min egen del innebar min allra första linecheck efter nu ha genomgått linetranining och de antal sträckor som krävdes för att få göra detta. Allt gick bra och jag är nu utcheckad att även få flyga med övriga kaptener i bolaget utöver de som bara är linetraining kaptener.
Den spruckna fönsterrutan efter landning på Stockholm/Arlanda med islänningen i bakgrunden.
Det började som sagt med en del ovisshet om vi skulle komma iväg överhuvudtaget, det blev att ställa in sig på Visby istället för Skellefteå. En kort flygning på dryga 40 min vilket var rätt bra i och för sig, man hinner ju inte mer än upp förrän man ska ner igen. En aning strul med telefonen som vi använder för beräkning av massa och balans även problem med markströmmen när vi skulle starta upp motorerna men sen bar det iväg. Jag var PF första leggen och steg upp till FL140, efter ett tag sa det bara pang och vänster sliding window hade gått i tusen bitar. Glasen är ju av många lager och det var insidan som hade gått så det var ingen större fara på taket. Enligt QRH (Quick Reference Handbook) och MEL (Minimum Equipment List) kunde vi fortsätta flygningen till Visby och även flyga tillbaka med passagerare till Stockholm/Arlanda. Därefter skulle det dock bli teknik på kärran med glasbyte. För att inte skapa för stora tryckskillnader på vägen tillbaka flög vi på "lågan" (FL90) som man brukar säga. Jag var PNF på denna sträcka så att linecheck-kaptenen även fick en uppfattning av hur man håller standarden som co-pilot. Tydligen så gick det bra även här och dagen kan sammanfattas med två korta men förhållandevis händelserika leggar med en godkänd linecheck!
Bengt Gelotte och jag efter godkänd linecheck. Bengt var även den kapten som jag flög med på min allra första flight.
Och ett Stort Grattis förtjänar du så klart!!
GRATTIS!
Skönt!
Peace!
Grattis!
Händer det då och då att en ruta spricker utan yttre påverkan?
Gratulerar till Linechecken! :-D
/Jacob
Bra jobbat!
Grattis!
Grattis Alex! Riktigt bra jobbat. Själv skrev jag prov på pa-28 igår, men de känns ju inte riktigt lika coolt...
Tack så mycket för gratulationerna, i det stora hela var det ju bara vilken flygning som helt men alltjämt ska den göras och det ska presteras. Skönt att man gjort det nu samt blev godkänd!
Conny,
Ja det händer nog då och då även om det inte är någon riktig orsak till det hela. Kan ju bero på vanligt slitage också antar jag, just det där "sliding window" öppnas hela tiden på marken för att vi ska kunna ta emot papper från markpersonal etc.
Maja,
PA28 är väl inte fy skam, jag har inte flugit den ännu! Grattis till dig med, antar att du klarade det! :)
Grattis!!
Drömde inatt att jag flög Cirrus igen. Lite längtar man ju tillbaka till Ljungan. :)
Grattis! Bara uppsatsen kvar nu ;-)
Concha,
Tack! Ja jag kan inte säga annat heller, tiden på Ljunghusen skulle varit längre. jag saknar också det även om det inte kan bli mycket häftigare med det vi håller på med nu heller för den delen. Allting har sin tid tydligen.
Staffan,
Tack, ja den där uppsatsen ja...får börja göra rycket nu snart. Lite stillastående för tillfället känns det som tyvärr.