GROUNDED!

Stora delar av luftrummet i Sverige var redan stängt ner vi satte kurs söderut mot Kristianstad igår vid 14.20, flygplatsen i Ängelholm hade redan stängt vilket annars är det förvalda destinationsalternativet till Kristianstad. Malmö hade fortfarande öppet vilket vi istället fick välja som alternativ. Men där blev aldrig några problem på vägen ner till Kristianstad och vi landade där 15.30 som sista plan för dagen. Resten av avgångarna var inställda men för min del som i vilket fall som helst skulle gå av spelade det mindre roll. Däremot fick jag senare på kvällen beskedet att de tre flygningarna jag skulle ha gjort imorse var inställda. Därför befinner jag mig i skrivande stund i Helsingborg istället efter ha få ta Pågatåget som det heter här nere i Skåne. Svårt att säga ner luftrummet återigen kommer att öppna, man har svårt att tro att det är sant det här.....speciellt med tanke på den helt klarblå himmel som det är idag.

Mina nästa flygningar är redan på måndag om det nu är möjligt att flyga då, på ett eller annat sätt behöver jag därför förflytta mig till Stockholm under helgen. Avslutar dagens inlägg dels med en intressant radarbild och dels med en udda ankomstlista.



Radarbild tagen efter att jag anlänt till hotellrummet i Kristianstad där man tydligt kan se var luftrummet är stängt. En rejäl förskjutning mot ostkusten i Sverige vad gäller trafiken till Stockholm. Dessutom är det en tydlig avsaknad av flygplan i Storbritannien och Norge.



På Swedavia's hemsida såg det ut såhär igårkväll.....inställt, inställt och åter inställt! Det är inte varje dag man ser en sådan här ankomstlista, kan även tillägga att detta enbart är inrikesflighterna som syns på denna!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0