100 H FOKKER 50!
Fyra relativt korta leggar idag (Visby-Stockholm/Arlanda-Karlstad-Stockholm/Arlanda-Visby) men trots det lyckades jag idag passera 100 h i Fokkern! Känns lite som ytterligare en milstolpe i flygarkarriären och Fokkern passerade nu även Cirrusen i den totala flygtid man har på respektive typ.
Annars hände det inte något uppseendeväckande på flygsträckorna idag direkt utan det mesta flöt på riktigt bra, tror vi kom iväg innan tidtabell på alla flygningarna. Däremot var det rätt varierande väder, första landningen i Stockholm bjöd på en tung grå himmel med duggregn medan det var klarblå himmel när vi återvände från Karlstad två timmar senare. Snacka om kontraster! För egen del flög jag Stockholm-Karlstad och där blev det en ILS-inflygning till bana 21 och ILS blev det även till Arlandas bana 26 trots att vädret var helklart som sagt. Visuella inflygningar är nämligen inte tillåtet på Arlanda men det har jag säkerligen sagt tidigare. Ibland hör man vissa bolag på radion som vill göra en visual approach som det heter på engelska men svaret blir varje gång "Negative, visual approach not allowed" från flygledningen. Detta står i och för sig i routemanualen under den generella informationen om varje flygplats. Kapten fick dock göra en visual approach till Visbys bana 21 när vi återvände till ön i alla fall. Nu ska jag ut på löprunda längs muren för att känna lite på den medeltida atmosfären, det är härligt här i Visby oavsett årstid!
Annars hände det inte något uppseendeväckande på flygsträckorna idag direkt utan det mesta flöt på riktigt bra, tror vi kom iväg innan tidtabell på alla flygningarna. Däremot var det rätt varierande väder, första landningen i Stockholm bjöd på en tung grå himmel med duggregn medan det var klarblå himmel när vi återvände från Karlstad två timmar senare. Snacka om kontraster! För egen del flög jag Stockholm-Karlstad och där blev det en ILS-inflygning till bana 21 och ILS blev det även till Arlandas bana 26 trots att vädret var helklart som sagt. Visuella inflygningar är nämligen inte tillåtet på Arlanda men det har jag säkerligen sagt tidigare. Ibland hör man vissa bolag på radion som vill göra en visual approach som det heter på engelska men svaret blir varje gång "Negative, visual approach not allowed" från flygledningen. Detta står i och för sig i routemanualen under den generella informationen om varje flygplats. Kapten fick dock göra en visual approach till Visbys bana 21 när vi återvände till ön i alla fall. Nu ska jag ut på löprunda längs muren för att känna lite på den medeltida atmosfären, det är härligt här i Visby oavsett årstid!
Två Skyways Fokkrar och två Norwegian 737:or i bakgrunden under morgonrushen in till Arlanda.
Grym utsikt över Stockholm efter start 19R med kurs mot Visby, ser ni Bromma?
Dagens Gotlandsbild kommer här också, grym solnedgång över ett spegelblankt Östersjön.
Kommentarer
Trackback