RUTTFLYGNING
I simulatorns värld kan man göra det mesta som sagt, igår var det jag och Josef som ackompanjerade ihop i cockpit under två flygningar, Göteborg Landvetter - Gävle och Gävle - Göteborg Landvetter. Utöver nödsituationer är det även viktigt att öva på hur en hel flygning går till, det vill säga även flyga uppe på höjd ett tag och därefter planera när det dags att sjunka ner för landning etc.
Gävle flygplats är lite speciell, det är nämligen en AFIS flygplats vilket betyder att den personen som sitter i tornet på flygplatsen inte har befogenhet att ge oss i flygplanen klareringar såsom att det är klart att landa. Personen får bara ge oss information och förslag, istället för klart landa får man banan fri. Från den informationen är det sedan upp till oss om vi vill landa eller inte. Det gjorde vi och efter det blev det byte av positioner så att vi fick både flyga och assistera.
Imorgon är det dags för ett liknande pass, även det med Josef, men denna gång blir det i höglänt terräng i Norge...det gäller med andra ord att hålla koll på navigationen och vilken höjd man ska hålla för att ha hinderfrihet.
Gävle flygplats är lite speciell, det är nämligen en AFIS flygplats vilket betyder att den personen som sitter i tornet på flygplatsen inte har befogenhet att ge oss i flygplanen klareringar såsom att det är klart att landa. Personen får bara ge oss information och förslag, istället för klart landa får man banan fri. Från den informationen är det sedan upp till oss om vi vill landa eller inte. Det gjorde vi och efter det blev det byte av positioner så att vi fick både flyga och assistera.
Imorgon är det dags för ett liknande pass, även det med Josef, men denna gång blir det i höglänt terräng i Norge...det gäller med andra ord att hålla koll på navigationen och vilken höjd man ska hålla för att ha hinderfrihet.
Kommentarer
Trackback