REJECTED TAKE OFF
Fredag idag och jag har faktiskt en dag ledigt från simulatorn, känns skönt med lite andrum så att man kan smälta allt man varit med om de två första MCC-veckorna innan det är dags för den sista. Nästa vecka blir det fullspäckat med de fyra återstående passen. Jag och Josef var i Norge igår och flög var sin sträcka mellan Oslo och Trondheim. Det flöt på riktigt bra både vad gäller flygningen och samarbetet, man känner sig även betydligt säkrare på vad man ska göra när motorbränder och motorbortfall uppstår.
Vad gäller motorbortfall så kan ju detta ske närsomhelst i flygningen, extra kritiskt blir det om den sker under start på rullbanan. Beroende på vilken hastighet man har hunnit accelerat upp i under start bestämmer om man ska stanna på banan igen eller bli tvungen att fortsätta upp i luften om ett motorbortfall skulle uppstå. Denna hastighet benämns V1, sker motorbortfallet innan V1 bromsar man häftigt på banan för att hinna stanna innnan banslut men sker motorbortfallet efter hastigheten V1 måste man lyfta trots det att man fått ett motorbortfall. Om man inte gör detta finns det inte tillräckligt kvar av rullbanan för att få stopp på planet. Många faktorer påverkar när man beräknar denna hastighet och detta görs inför varje start. Både jag och Josef fick prova på detta igår i simulatorn och det gick bra även det, det krävs inte alltid just ett motorbortfall för att man ska avbryta starten utan det kan även vara ett missvisande instrument eller liknande och inte alltid så lätt att upptäcka bland alla visare i cockpit. Men vi upptäckte de fel som instruktören gav oss även om han försökte göra det en aning maskerat, så det kändes riktigt bra att vi trots det observerade felen.
Tyvärr blir det inte så mycket bilder tagit från simulatorn, hade inte blivit så stor variation på dem heller för den delen. Därför tänkte jag det kunde vara passande när vi nu ändå var i Norge och simulerade att visa upp två av Norges större flygbolag, Wideroe och Norwegian.
Norwegian med en ny Boeing 737-800 med winglets, Norwegian har betydelsefulla norska personer målade på fenan som gör dem extra intressanta att fotografera.....i detta fall Edvard Grieg.
Wideroe är en stor operatör av Dash 8 med flera olika versioner, här är en Dash 8-400.
Trevligt att se vår nya 737-800!
Kan avslöja att vi antagligen mycket snart kommer se en sån med både Astrid Lindgren och Alfred Nobel på stjärten.
Ha det gott, vi ses på ARN!
/A
Coolt, ja med tanke på att ni flyger så mycket från Sverige så är det väl inte mer än rätt. Kanske blir någon dansk på fenan också?
Vi ses på ARN ja!