ENGINE FIRE & ENGINE FAILURE
Det går som sagt snabbt framåt i simulatorn, redan på det tredje passet fick vi börja öva hur det är att bli av med en motor under flygning. Antingen får man ett totalt motorhaveri eller det lite mildare, en motorbrand. Vid motorbrand har man ofta kvar en del eller merparten av motorns kapacitet vilket gör att det fortfarande är relativt enkelt att manövrera flygplanet. Men man måste ju släcka branden också och när man väl gör det blir det betydligt svårare att manövrera, det som händer är att man stänger ner motorn helt enkelt och planet fungerar då på samma sätt som om man skulle haft ett totalt motorhaveri redan från början. Här gäller det att vara med och trampa på pedalerna så att planet håller sig "wings level" som det heter. Det krävs stora och uthålliga benmuskler för detta, speciellt om man inte trimmar flygplanet så krafterna i pedaler och ratt försvinner. Det är väldigt stressande när ett motorfel uppstår och det gäller att göra rätt åtgärder snabbt för att inte hamna i ännu svårare situationer än man för tillfället är i. Till en början var detta verkligen svårt men sedan första motorbortfallspasset har man nu gjort ytterligare två simpass och man liksom blir mer van vid situationen och kan arbeta på ett mer avslappnat och metodiskt sätt. Erfarenheten är viktig i flygning med andra ord!
Till varje simpass än så länge så har besättningen varierat så att man får flyga med så många som möjligt och dels få erfarenhet av hur det är att flyga med olika personer i cockpit. Alla är olika så är det bara och det gäller att anpassa sig till situationen.
Dagens crew, Johannes och jag, med mysbelysningen på som ni ser.
Vänster bank när vi sjunker ner för landning, jag identifierar våra navigationshjälpmedel så att vi vet att vi verkligen flyger mot rätt fyr. Detta görs genom att lyssna på morsesignalen.
Till varje simpass än så länge så har besättningen varierat så att man får flyga med så många som möjligt och dels få erfarenhet av hur det är att flyga med olika personer i cockpit. Alla är olika så är det bara och det gäller att anpassa sig till situationen.
Dagens crew, Johannes och jag, med mysbelysningen på som ni ser.
Vänster bank när vi sjunker ner för landning, jag identifierar våra navigationshjälpmedel så att vi vet att vi verkligen flyger mot rätt fyr. Detta görs genom att lyssna på morsesignalen.
Kommentarer
Postat av: Maire
ser mysigt ut där inne :)
Postat av: Alex
Det är rätt mysigt också när allt går som det ska det vill säga är lugnt och fint! :)
Trackback