EMERGENCY DESCENT

Dagens simpass innehöll liksom gårdagen också syrgasmask-påtagning, idag dock som första åtgärd vid tryckfall i kabinen. Efter det att man får ett tryckfall i kabinen gäller det att så snabbt som möjligt komma ner på en höjd där man kan andas normalt utan svårigheter, denna höjd är 10.000 fot. Över denna höjd är trycket för lågt för att lungorna ska kunna ta upp det syre som finns i atmosfären och därför gäller det att komma ner så snabbt som möjligt. I detta läge ska maskerna till passagerarna även komma ner från taket men denna syrgas räcker inte någon längre tidsperiod utan det gäller som sagt att komma ner på en säker höjd så snabbt som möjligt. Detta görs genom att svänga 30 grader ifrån den kurs man tidigare höll samt dra av gasen på tomgång och därefter sjunka så snabbt som konstruktionen tillåter. Man svänger av sin kurs för att minimera riskerna att kollidera med något annat flygplan som i regel flyger i samma luftled. Det gäller även att kontakta trafikledningen och förklara vad som händer. Besättningsmedlemmarna får sedan ta beslut om man ska fortsätta mot destinationen eller välja att landa på ett mer närliggande flygfält för att få eventuell hjälp med skadade passagerare alternativt se över flygplanets skador. En mycket rolig och lärorik övning i simulatorn måste jag säga.

Imorgon är det dock dags för sista passet i MCC-kursen, tre veckor passerar fort och det har det verkligen gjort även denna gång. Mandomsprovet imorgon blir att taxa på Frankfurt Am Main men innan man är där så är det start från Kastrup och en flygning ner till Zurich. Här är dock vädret för dåligt och vi måste flyga till ett alternativ, Frankfurt som sagt. Mer om detta imorgon eller på lördag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0