PRE FLIGHT INSPECTION
Skyways har en egen hangar här på Arlanda i ena banänden och där stod två Fokker 50 för underhåll igår som gjorde att vi i lugn och ro kunde gå igenom hela flygplanet både på utsidan och insidan. Dessutom var det varmt och skönt i hangaren i jämförelse om man skulle gått ut på plattan i blåsten. Pre Flight Inspection innebär att man ser över planets exteriöra delar så att allt ser bra ut och denna inspektion innefattar vissa delar som man ska titta närmare på. Bland annat ska man titta på landningsställ, vingar, propellrar och så vidare när man går det här varvet runt flygplanet som även kallas "walk around". Detta gjorde vi först som sagt, därefter blev det genomgång av checklistan framtill motoruppstart två och två framme i cockpit. Under tiden man väntade på det kunde man utforska kabinen lite närmare för att lokalisera alla skrymslen och vrår men framförallt ha vetskap om var all nödutrustning är placerad.
Det var verkligen intressant att man äntligen fick en verklig bild av allt man nu lärt sig genom CBT och det man pluggat på inför det tekniska provet. Det förenklar ju helt enkelt förståelsen av flygplanets uppbyggnad och funktioner.
Fokker 50
Pratt & Whitney 125B med en diameter på 3,66 m och 2500 hästkrafter!
Pre Flight Inspection av motorgondolen som rymmer hela landningsstället, två imponerade studenter ser det ut som...
...och ännu en här som blickar upp stjärtfenan som är 8,32 m hög!
Galleyn längst bak i flygplanet där cabin crew brukar sitta vid start/landning.
Ser ganska nöjd ut, svårt att inte vara det i och för sig.
2+2 i kabin och totalt 50 platser.
Jag och Johannes går igenom Pre Start checklist.
Is nice!!!
Läckert!
Måste vara jätteskoj nu att få känna på knappar och spakar live.
Tror du att ni kanske får vara med om en motorstart snart?
Att du sitter med i cockpit som observatör?
Och får ni kanske känna på spakarna i högersits vid taxning?
Alltså bara taxa 10 min. på plattan?
Det fungerar inte riktigt så, det är bara simulatorträning som gäller. Alla dessa moment kan göras i simulatorn och är så nära verkligheten man kan komma.
Det hade blivit alldeles för stora kostnader för att starta upp motorerna för enbart taxning. Dessutom är det alltid kapten som taxar så där får man nog vänta ett tag innan det blir aktuellt hehe.
Gött! Det är en grym känsla att stå där helt plötsligt i hangaren och känna på sitt "eget" flygplan!
Blir ännu coolare sen när sim:en är klar och du ska göra studsar!
Vi hörs o ses!
Första bilden ser verkligen ut som när ens dagisfröken kollar så att allt står rätt till, medans kidsen sitter där bak och är helt uppspelta..haha..
Syns imörra!
Jo,så är det väl såklart....köra simulatorn så långt det bara går.
Är visst vanligt idag att taxa med bara en motor just för att spara bränsle/pengar.
Då du tex flyger hem på ledighet,får du då betala biljetten själv?
Eller betalar Skyways/skolan?
Anton,
Ja det kan jag verkligen tänka mig, det har ju inte riktigt börjat ännu ens...
Magic,
Ja det är bara att hålla med, ser riktigt roligt ut!
Conny,
Jo du har rätt, en annan anledning är att kunna släppa av passagerarna så snabbt som möjligt från den sidan där propellern inte längre snurrar.
Jag får betala mina hemfärder själv, varken skolan eller bolaget står för hemresorna. Får hoppas man kan få någon crewrabatt eller liknande så småningom. Problemet är dock att vi fortfarande tillhör skolan och inte är anställda i bolaget.
Oh, jag längtar verkligen tills det är vår tur! :D Och Fokkern ser verkligen JÄTTEstor ut på bilderna.. den brukar ju som sagt var se väldigt liten ut bland de andra planen på ARN..
Ha det så fint! :)