MASS AND BALANCE

Flera av ämnena vi nu får undervisning i på STC kommer igen från ATPL-teorin och ni känner säkert igen begreppen sedan tidigare inlägg här på bloggen. Mass and Balance var det på schemat idag både generellt sett samt vinklingen mot Fokker 50 och dess begränsningar vad gäller vikt och balans. Det är som sagt väldigt viktigt att både tyngdpunkten och lasten ligger inom de gränser som tillverkaren har satt upp som gränsvärden annars kan inte de aerodynamiska egenskaperna garanteras.

Skyways använder sig av ett ganska smidigt sätt att beräkna detta, nämligen genom ett mobiltelefonbaserat program. Här för man in antal passagerare, antal väskor och bränsle för att på så sätt se om man ligger inom de gränsvärden som gäller för tyngdpunkten samt att man inte överstiger exempelvis max startvikt eller landningsvikt för den delen. Skulle tyngdpunkten ligga utanför gränsvärdena kan det bli aktuellt att flytta antingen last från det ena lastutrymmet till det andra eller helt enkelt flytta en eller flera passagerare i kabinen för att på så sätt erhålla en bättre tyngdpunkt. Det är inte ovanligt att man just måste flytta passagerare, kan ju verka som det inte gör så stor skillnad om man sitter långt fram i jämförelse med långt bak men skillnaden kan vara betydande!



"Pax-loading" på Kristianstads flygplats.

Kommentarer
Postat av: Eric

Jag har funderat över det där. Om nu omflyttning av enskilda passagerare kan vara nödvändigt för att få till rätt balans, hur går det då när kabinpersonal och för den delen passagerare rör sig runt i planet under flygtiden? Är det kanske bara vid start o landning som balansen blir så kritisk?



Tack återigen för en bra blogg.

2009-10-14 @ 12:07:37
Postat av: Alex

Givetvis är det mer kritiskt i själva start och landningsfasen men då sitter ju som sagt alla ner på sina platser.



Under flygningen finns det en medräknad marginal i alla fall för Fokkerns del för att två från kabinpersonalen samt en passagerare rör på sig i gången.

2009-10-14 @ 23:14:04
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0